Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Praksisperioden har fokus på relasjon, barn-barn eller barn-voksen, og studentene skal trene på ledelse av seg selv og barn i en kontekst. Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg begynnende kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon. Mer konkret informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu.

Læringsutbytte

Ferdigheter

Studenten

  • har innsikt i barnehagelærers ansvar knyttet til å identifisere særskilte behov hos enkeltbarn

  • kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger

  • kan reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning

  • kan bruke sin faglighet til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring og utvikling og til å begrunne sine valg

Generell kunnskap

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap

  • har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger

  • er endrings- og utviklingsorientert og kan bidra til nytenkning

  • bidrar til at globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, innarbeides i barnehagens hverdag

  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig

Kunnskapsområde

Denne praksisperioden bygger på følgende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL) og Språk, tekst og matematikk (STM). Kunnskapsområdene har særegne læringsutbyttebeskrivelser knyttet til praksisstudiet som synliggjør kunnskapsområdets egenart i praksisperioden.

Undervisnings- og læringsformer

I praksis er studenten under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal observere, planlegge, gjennomføre og reflektere over barnehagens praksis. Dette gjøres skriftlig og muntlig.

Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk.

Omfang: 1. semester: 10 dager og 2.semester: 20 dager.

Vilkår for å få bestått praksis

I høstsemesteret må studenten får godkjent praksis for å kunne gå videre i praksis i vårsemesteret.

Kriteriene for godkjent praksis i høstsemesteret er:

  • Godkjent 100% tilstedeværelse i praksis.

Kriteriene for godkjent praksis i vårsemesteret er:

  • Godkjent 100% tilstedeværelse i praksis.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres digitalt ved slutten av praksisperioden.

Eksamen

Etter avsluttet praksis i vårsemesteret, får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått.

Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsene og kjennetegn ved vurdering for praksisperioden. Det er utarbeidet et eget dokument som tydeliggjør kjennetegn for vurdering av praksisperioden. Dette dokumentet finnes på www.uia.no/praksisblu.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:02