Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Innhold

Rollen som tospråklig lærer, observasjon og utprøving.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har erfaringsbaserte kunnskaper om

  • hva som kjennetegner gode lærere

  • hva som er hensiktsmessige læremidler og undervisningsmetoder

  • ulike former for vurdering

  • hvordan den tospråklige lærerens kompetanse kan brukes i ledelse av læreprosesser i et mangfoldig klasserom

  • den tospråklige lærerens rolle i skole-hjem-samarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • kommunisere med elever

  • bruke observasjon som metode i sin utvikling av rollen som tospråklig lærer

  • gjøre seg nytte av veiledning for å utvikle sin lærerrolle

  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i samarbeid med andre og alene

  • uttrykke seg tilstrekkelig godt i muntlig og skriftlig norsk til å fungere som tospråklig lærer

  • benytte faglig kunnskap i planlegging av undervisning

Generell kompetanse

Studenten forstår og respekterer

  • formålsparagrafen og hovedlinjene i lærerprofesjonens etiske plattform

  • å kunne innta andres perspektiv i samhandling

  • å kunne ta ansvar

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis. Hele praksisperioden må være gjennomført senest to uker før eksamen i obligatorisk emne og innen 12 uker etter at praksisen ble påbegynt.

Undervisnings- og læringsformer

Teamarbeid, individuell forberedelse, observasjon, arbeid med refleksjonsnotat, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning.

Hver praksisperiode er normalt 20 sammenhengende dager. Dersom både praksislærer og student ønsker det kan opp til 10 dager organiseres som punktpraksis.

Eksamen

Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i tilhørende obligatorisk fag.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:58