Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått PRA046.

Innhold

Emnet er en del av profesjonsfaget i lektorutdanningen, som består av pedagogikk, fagdidaktikk i to fag og praksis. Emnet er inndelt i tre hovedområder: Skolen i samfunnet og faget i skolen, Elevkunnskap og lærerrollen og Undervisning og læring.

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen: skolen som arbeidsplass, skolens organisasjon, samarbeidsrutiner, læreplanarbeid og forskings- og utviklingsarbeid i skolen.

  • Elevkunnskap og lærerrollen: lærerens rolle i skolesamfunnet, ledelse av læringsarbeid i skolen, elevsamtaler kollegasamarbeid og foreldresamarbeid.

  • Undervisning og læring: planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha

  • kunnskap om klasseledelse, læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer for elever på trinn 11-13

  • kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, teamarbeid, samt skole-hjem-samarbeid

  • kunnskap om skoleledelse på institusjonsnivå

  • kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter og om lærerarbeidet på organisasjonsnivå

  • kunnskaper om egne fag som skolefag på trinn 11-13

  • kunnskaper om hvordan de grunnleggende ferdighetene anvendes i egne fag

  • kunnskap om praksisskolens forsknings- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne

  • være en tydelig leder og lede læringsarbeid tilpasset mangfoldet i elevenes forutsetninger

  • alene og sammen med andre planlegge, tilpasse, gjennomføre, vurdere og begrunne opplæring på trinn 11-13

  • fremstille og begrunne det faglige innholdet slik at det er tilpasset elevenes forutsetninger

  • ivareta fokuset på de grunnleggende ferdighetene i egne fag

  • variere og begrunne et bredt utvalg undervisningsmetoder og læremidler, selvstendig og gjennom elevmedvirkning

  • utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse gjennom underveisvurdering og sluttvurdering

  • samhandle med elever, foresatte, kolleger, skoleledelse og andre aktører i skolen

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studentene kunne

  • gjennomføre, analysere og reflektere over egen praksis i tråd med aktuelle læreplaner, andre nasjonale styringsdokumenter og profesjonsetiske perspektiver

  • kritisk vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning

  • bygge gode relasjoner og kommunisere med elever og kolleger i tråd med profesjonsetiske prinsipper

  • med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling

  • identifisere, håndtere og forebygge brudd på skolens normer og regler

  • kritisk vurdere og begrunne bruk av IKT i undervisning og reflektere over egen profesjonsfaglig digital kompetanse

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden er på 30 dager og foregår på videregående skole. Studentene blir fordelt på utvalgte partnerskoler.

Praksis skal være veiledet og variert og tilpasset den faglige bakgrunnen til den enkelte student. Variert praksis i dette emnet vil si praksis på ulike utdanningsprogram, praksis i ulike sider ved yrkesutøvelsen, praksis på ulike trinn og at studenter med fagbakgrunn i fellesfagene i videregående opplæring møter elever på både studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram.

Tiden studentene bruker til praksis pr. uke, skal tilsvare en lærers arbeidsuke. Studentene skal være på skolen innenfor skolens kjernetid og delta i de aktiviteter som inngår i en læreres arbeidsplanfestede dag. Studentene skal i hovedsak ha individuell praksis, men kan unntaksvis praktisere i par eller i små grupper. Studentene får 8-12 undervisningstimer per uke og hovedregelen er at studenten i tillegg får 3-4 timer veiledning per uke. Praksis, forberedelse av praksis og etterarbeid i forbindelse med praksis er obligatorisk.

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å oppnå karakteren Bestått. Praksis må være Bestått for å kunne gå opp til eksamen i emnene som inngår i profesjonsfaget.

Det er praksisskolene og fagmiljøene som gir det enkelte fagdidaktikkemnet som har det faglige ansvar for praksisperioden.

Vurderingsordning

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurderingsrapport med karakter Bestått/Ikke bestått. Vurderingen blir gitt på grunnlag av oppnådd læringsutbytte og gitte kriterier for praksisperioden.

Studentevaluering

Praksis evalueres etter at praksisperioden er gjennomført.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:58