Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Ingen.

Innhold

Dette er studentenes første praksisperiode med 20 dager praksis på vgs og 10 dager praksis på ungdomstrinnet.

Målene for praksisperioden er at studentene skal få kunnskap og erfaring i ledelse av læreprosesser og i ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv.

I løpet av praksisperioden skal studenten observere, planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning, få veiledning, delta på ulike møter og utføre andre oppgaver på praksisskolene.

Det er praksisskolene og fagmiljøene på pedagogikk og yrkesdidaktikk ved UiA som har det faglige ansvar for praksisperioden.

Læringsutbytte

Studentens læringsutbytte er gruppert under de seks kompetanseområdene som er angitt i Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogisk utdanning for profesjonsutdanninger trinn 8-13.

Etter fullført praksisperiode skal studenten ha kompetanse på følgende områder:

Pedagogisk- og yrkesdidaktisk kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i samarbeid med praksislærer

  • kan formulere læringsmål for enkeltelever og elevgrupper i tråd med læreplanene

  • er bevisst på det flerkulturelle perspektivets betydning for læringsmiljøet

  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling

  • kan prøve ut ulike former for læringsfokuserte tilbakemeldinger slik at elevene/lærlingene reflekterer over egen læring

  • reflekterer over egen undervisning

  • prøver ut digitale verktøy i eget arbeid og i elevenes læringsarbeid

Endrings- og utviklingskompetanse

Studenten:

  • viser åpenhet, evne og vilje til å motta tilbakemeldinger om egen undervisning og atferd

  • er aktiv i veiledningsfasen

  • greier å ta andres perspektiv

  • bruker undervisningserfaring til å forbedre egen praksis

  • reflekterer over og vise vilje og evne til å endre praksis som følge av veiledning

Faglig kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere de fem grunnleggende ferdighetene i alle fag:

    • å kunne utrykke seg muntlig

    • å kunne lese

    • å kunne skrive

    • å kunne regne

    • å kunne bruke digitale verktøy

  • fremstiller det faglige innholdet korrekt, variert og prøver å tilpasse det til enkeltelever og elevgrupper

  • via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motiverer for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet

  • kjenner til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen

  • prøver ut noen relevante faglige metoder, verktøy, prosesser, teknikker og uttrykksformer

  • har fokus på HMS-tiltak

Relasjons-, samhandlings- og kommunikasjonskompetanse

Studenten:

  • bruker sin kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling til å skape et konstruktiv og inkluderende læringsmiljø

  • kommuniserer og samarbeider på en vennlig og trygg måte med enkeltelever og elevgrupper

  • bygger gode relasjoner til elever/lærlinger og andre aktuelle samarbeidspartnere

Yrkesetisk kompetanse

Studenten:

  • er punktlig, møter godt forberedt til undervisning og veiledning

  • bidrar til å løse samarbeidsvansker og mobbing (også på sosiale nettsteder) mellom elever, og hjelper elever som ikke trives på skolen

  • fremstår som en god rollemodell og ivareta rollen både som fagperson og som oppdrager i samsvar med verdier og normer som er nedfelt i den profesjonsetiske plattformen

Ledelseskompetanse

Studenten:

  • arbeider for å fremstå som en tydelig leder for læringsarbeidet, og mot å sette klare grenser for den enkelte elev og elevgrupper

  • arbeider for å gi elevene klare beskjeder om mål, innhold, arbeidsformer, rammer og vurdering for den enkelte undervisningsøkt

  • øver seg på å stå i og håndtere konfliktsituasjoner

Undervisnings- og læringsformer

Praksis skal være veiledet og ha et omfang på 30 dager totalt. Hovedtyngden skal være individuell praksis på videregående skole, men studentene kan også praktisere i par eller i små grupper. I praksis på ungdomstrinnet åpnes det opp for at hele perioden kan gjennomføres som par eller gruppepraksis.

Hver student skal arbeide gjennomsnittlig 40 timer per uke i praksisperioden. Av dette skal tid til individuell undervisning omfatte 8-12 undervisningstimer per uke i praksisperioden. Hovedregelen er at studenten i tillegg får 3-4 timer veiledning per uke. Praksis er obligatorisk og innebærer 100 % deltakelse. Det kan ikke avspaseres eller jobbes i praksisperioden.

Praksis foregår på partnerskoler i Aust- og Vest-Agder. Studenter kan ikke ha praksis på egen arbeidsplass.

Eksamen

Etter avsluttet praksis gis det en individuell skriftlig vurdering med karakteren Bestått/Ikke bestått. Vurderingen gis på grunnlag av læringsutbytte og gitte kriterier for praksisperioden.

Studenten bør legge fram vurderingsrapporten for praksislærer i starten av ny praksisperiode.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:55