PED998 Veiledningspedagogikk - Fokus individ og gruppenivå III
- Studiepoeng:
- 2.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Aleksander Hals-Lydersen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Veiledningspedagogikk, helse
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
PED920 Veiledningspedagogikk - fokus individnivå I (7,5 sp)
Innhold
Studenten skal i emnet fokusere på veiledning på individnivå og gruppenivå
Sentrale temaer:
- Metodeutvidelse, video som metode i veiledning
- Den didaktiske relasjonsmodellen
- Veiledning og praktisk yrkesteori
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskaper:
- har avanserte kunnskaper om veiledningstilnærminger
- har kunnskaper om kommunikasjons- og samspillprosesser i grupper
- kan analysere og begrunne egen veiledningspraksis
Ferdigheter:
- har avanserte ferdigheter i veiledning på individnivå og gruppenivå
- anvender ulike ferdigheter tilpasset forskjellige former for veiledning
Generell kompetanse:
- avansert relasjonskompetanse til å møte mennesker i veiledningssituasjoner på individ og gruppenivå
- har tydeliggjort egne verdier og holdninger
- tar aktivt ansvar for faglig og personlig vekst for å kunne foreta forsvarlige etiske vurderinger i veiledningsarbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Deltakelse i basisgruppe m/ innlevering av 1 logg fra arbeidet i gruppen
- Gjennomført videoproduksjon m/visning
- Deltatt i obligatorisk undervisning.
Undervisnings- og læringsformer
Fellessamlinger som varierer mellom:
- Forelesninger/demonstrasjon
- Bruk av video i veiledning
- Veiledningsøvelser
- Gruppearbeid m/plenumspresentasjoner
- Digitale læringsverktøy, Canvas og nettbasert veiledning
Basisgrupper som fortrinnsvis benyttes til:
- Gjensidig veiledning og idéutveksling
- Videoproduksjon
Skriftlige arbeider som ligger til emnet:
- Logg fra arbeidet i basisgruppene
Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 68 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Emnet avsluttes med en individuell, muntlig eksamen med utgangspunkt i en videoproduksjon. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
Annen informasjon
Krav utover generell studiekompetanse
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning på minst 180 studiepoeng, og minst ett års utdanningsrelevant yrkespraksis etter endt utdanning.