Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Spesialpedagogikk og bruk av teknologi

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning, barnehagelærerutdanning eller 60 sp. pedagogikk/spesialpedagogikk

 

Innhold

Gjennom emnet lærer studenten hvordan en kan utnytte de mulighetene som digitale verktøy gir for å tilrettelegge for elever med særskilte behov, og hvordan en kan skape et inkluderende læringsmiljø. Emnet gir eksempler på tilnærmingsmåter og undervisningsopplegg som er utformet for at alle elever skal kunne delta aktivt i skolehverdagen.

Emnet vil blant annet gi opplæring i hvordan man ved bruk av tilgjengelighetsfunksjoner og assisterende teknologi legger til rette for at elever med funksjonsnedsettelser eller lærevansker kan oppleve mestring og deltagelse. Teknologi gir nye muligheter til å dele, lære, samhandle og kommunisere.

For å lykkes med inkluderende bruk av teknologi i opplæringssammenheng, trengs det kunnskap om de teknologiske mulighetene som finnes og hvordan de kan brukes. Gjennom e-læring, fysiske samlinger og veiledning vil emnet gi kunnskap om inkluderende bruk av digitale læringsressurser.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten:

  • kjenne til forskningsbasert kunnskap om hva som bidrar til meningsfull læring med digitale verktøy
  • ha kunnskap om pedagogisk bruk av teknologi og forhold mellom bruk av teknologi og arbeid med inkludering i skolen
  • ha kunnskap om dilemmaer som kan oppstå som følge av bruk av digitale verktøy i undervisning og spesialpedagogisk arbeid
  • kjenne til elementer som inngår i å mestre regning, lesing og skriving, og hvordan digitale læringsressurser kan bidra til dette 

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne bruke digitale læringsressurser og spill i tilretteleggingen for sosial læring og utvikling hos elever med spesielle behov og deres medelever
  • kunne identifisere når elever har utfordringer med lesing og/eller skriving, og ta i bruk teknologi for å tilrettelegge for læring og spesialpedagogiske tiltak 
  • kunne støtte elevene i å finne gode digitale verktøy for lese- og skriveaktiviteter
  • kunne tenke nytt om hvordan man kan anvende teknologi i undervisning, for eksempel utvidet virkelighet, virtuell virkelighet og programmering
  • kunne beskrive rammeverket for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse og kunne drøfte utfordringer ved å ta i bruk teknologi i klasserommet

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne ta i bruk varierte former for teknologi i undervisningen og legge til rette for elever med ulike læringsbehov
  • kunne bruke metoden omvendt undervisning og vite hvordan du kan bruke denne i arbeid med regning som grunnleggende ferdighet 

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • obligatorisk oppmøte på de fysiske samlingene
  • fire godkjente arbeidskrav
  • bestått test etter fire av de digitale modulene

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises gjennom et nettbasert kurs og tre fysiske samlinger. Det digitale kurset er delt inn i fem moduler med følgende tema:

  • Inkluderende bruk av digital didaktikk

  • Teknologi og sosial kompetanse

  • Lesing og skriving og teknologi

  • Regning og teknologi

  • Innovativ bruk av teknologi

Modulene introduseres med læringsmål og asynkrone forelesninger (videoer). Deretter presenteres kursets innhold gjennom ulike formater, for eksempel, korte tekster, videoer, podkastepisoder, beskrivelser av digitale ressurser, undervisningsopplegg, utprøvingsoppgaver, digitale prøver og refleksjonsoppgaver. På de fysiske samlingene legges det opp til en kombinasjon av forelesninger, utprøving og gruppearbeid.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Individuell firedagers hjemmeeksamen. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:49