Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Veilederutdanning for lærere

Forkunnskapskrav

Bestått lærerutdanning/barnehagelærerutdanning

Innhold

Formålet med emnet er å bidra til dypere forståelse av ulike teorier, tilnærminger, roller, relasjoner og aktiviteter innen det pedagogiske veiledningsfeltet med særlig vekt på profesjonsveiledning og kvalitetsutvikling.  Veiledning av kollegagrupper krever både innsikt og ferdigheter i å sette i verk ulike utviklings- og læringsprosesser i profesjonsfellesskap i barnehage, grunnskole eller videregående opplæring.

Emnet gir kunnskap om og erfaring med praktisk anvendelse og design av veiledning på gruppe- og organisasjonsnivå. Det gis innføring i gruppeveiledning knyttet til lærende møter i profesjonsfaglige fellesskap.

Gjennom økt veiledningskompetanse vil studenten lære å anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap, bli i stand til å lede samt være en pådriver for endrings- og utviklingsarbeid, og medvirke til økt kvalitet i kollega- og profesjonsveiledning på den enkeltes arbeidsplass.

Undervisning, oppgaver og arbeidskrav har som siktemål å bidra til økt veiledningskompetanse og profesjonsfaglig utvikling hos den enkelte deltager, med overføringsverdi til vedkommendes arbeidsplass som lærende profesjonsfellesskap.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • ha avansert kunnskap om praksisfeltet som lærings- og utviklingsarena for profesjonsutvikling.
  • ha inngående kjennskap til veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på etikk, kommunikasjon, relasjonsbygging, gruppeprosesser og konflikthåndtering i utvikling av profesjonelle lærende fellesskap
  • ha spesialisert kunnskap om, og evne til kritisk refleksjon over sentrale styringsdokumenter, verdigrunnlag og pedagogisk grunnsyn i gjeldende yrkeskontekst
  • ha erfarings- og forskningsbasert kunnskap om sentrale veiledningsteorier innen individ-, gruppe- og organisasjonskontekst

Ferdigheter

  • kunne utforske, analysere og kritisk reflektere over egen rolle som veileder og over veiledning som arbeidsmåte i utvikling av profesjonsfaglige fellesskap.
  • kunne analysere og forholde seg kritisk til forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende dette i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer og profesjonens verdigrunnlag
  • kunne observere, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og anvende veiledningsteknologi.
  • kunne gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til relevante veiledningsoppgaver innen veiledning for kvalitetsutvikling.

Generell kompetanse

  • kunne organisere veiledning i et profesjonsfaglig fellesskap med tanke på deltakernes behov og integritet på arbeidsplassen og i kollegaveiledning
  • ved hjelp av veiledningspedagogisk kompetanse kunne formidle erfarings- og forskningsbasert kunnskap knyttet til utviklings- og læringsprosesser i profesjonsfellesskap.
  • kunne lede og ta initiativ til nytenkning og utvikling når det gjelder veiledning, samt kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder knyttet til profesjonsveiledning og kvalitetsutvikling.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente arbeidskrav fra arbeid i basisgruppe. Antall og omfang oppgis ved oppstart.

Godkjent individuell oppgave. 

Deltagelse på praksisseminar.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert rundt fellessamlinger, nettressurser, basisgrupper, praktiske veiledningsoppgaver, skriftlige arbeider og bruk av veiledningsteknologi. Det legges opp til deltagende og varierte arbeidsmåter, samt et obligatorisk praksisseminar. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper.

Emnet er praksisrettet, og forutsetter aktiv deltagelse fra studentene. Kunnskapsdeling og veiledning i praksis inngår som arbeidskrav i studiet.

Studentevaluering

Evaluering av emnet gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1. En eventuell sluttevaluering kan gjennomføres ved behov.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Skriftlig individuell semesteroppgave der studentene på bakgrunn av teori, beskriver, kritisk vurderer og diskuterer en praktisk veiledningssituasjon knyttet til egen arbeidsplass. Oppgaven leveres digitalt. Gradert karakter. 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED971 – Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole 10
PED976 – Veilederutdanning for praksislærere i barnehage 10
PED971 – Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:48