PED992 Veilederutdanning grunnemne. Veiledningsteori og metode
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Veilederutdanning for lærere
Forkunnskapskrav
Bestått lærerutdanning
Innhold
Emnet gir innsikt i sentrale begreper og problemstillinger innen veiledning, og bidrar til inngående kunnskap om det pedagogiske veiledningsfeltets ulike teorier, tilnærminger, roller, relasjoner og aktiviteter.
Gjennom økt veiledningskompetanse vil studenten lære å anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap som kan medvirke til profesjonsutvikling i praksis.
Det legges vekt på at studenten ved hjelp av observasjon, læringsforståelse og didaktisk kompetanse skal utvikle et analytisk, reflektert og kritisk syn på ulike tilnærminger og tilpasse veiledningen til skiftende kontekster.
Deltagernes yrkespraksis og profesjonens kunnskaps- og verdigrunnlag utgjør en sentral del av studiet. Kritisk refleksjon over egen profesjon og veilederrolle, samt etiske utfordringer i veiledning, står sentralt. Mandat, oppdrag og sentrale styringsdokumenter vektlegges.
Undervisning, oppgaver og arbeidskrav har som utgangspunkt og formål å bidra til økt veiledningskompetanse og profesjonsfaglig utvikling gjennom teoretisk belysning og refleksjon over praksis, profesjon og fagfelt.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- ha inngående kjennskap og kritisk forhold til grunnleggende veiledningsteori, sentrale veiledningspedagogiske teorier og strategier samt verdimessige og etiske perspektiv i veiledning
- ha inngående kunnskap om læring, kommunikasjon, relasjoner og samspill i veiledning
- ha avansert kunnskap om veiledningens betydning for læring, profesjonskvalifisering og profesjonsutvikling
- ha inngående kjennskap til sentrale styringsdokumenter
Ferdigheter
- kunne planlegge og gjennomføre veiledning, samt analysere og drøfte veiledningsstrategier og veiledningsmetoder
- kunne være i stand til å anvende grunnleggende veiledningsferdigheter på individ-, gruppe- og systemnivå
- kunne observere, analysere, og reflektere over veiledningssituasjoner, og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
- kunne utforske og anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å analysere og kritisk reflektere over egen veilederrolle i profesjonsveiledning
Generell kompetanse
- kunne anvende, formidle og forholde seg kritisk til pedagogiske og didaktiske tilnærminger innen veiledningsfeltet
- ved hjelp av veiledningspedagogisk kompetanse kunne anvende og formidle erfarings- og forskningsbasert kunnskap
- kunne identifisere og finne løsninger på etiske problemstillinger i samsvar med en verdibasert grunnholdning
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente arbeidskrav fra arbeid i basisgruppe. Antall og omfang oppgis ved studiestart.
Godkjent individuell praksisrapport.
Deltagelse på praksisseminar.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert rundt fellessamlinger, nettressurser, basisgrupper, praktiske veiledningsoppgaver, skriftlige arbeider og bruk av veiledningsteknologi. Det legges opp til deltagende og varierte arbeidsmåter, samt obligatorisk praksisseminar. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper.
Emnet er praksisrettet, og forutsetter aktiv deltagelse fra studentene. Gjennomføring av veiledning på arbeidsplassen inngår i arbeidet med en individuell praksisrapport.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Muntlig gruppeeksamen med individuell karakter. Studentene vurderes individuelt. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED982 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i grunnskolelærerutdanningen | 15 |
PED982 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i skolen | 15 |
PED523 – Rådgivning | 15 |
PED535 – Veiledningspedagogikk for praksislærere i barnehagelærerutdanningen | 10 |
PED976 – Veilederutdanning for praksislærere i barnehage | 10 |
PED981 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i barnehagelærerutdanningen | 10 |
PED991 – Veiledningspedagogikk for lærerutdannere i praksisfeltet | 10 |
PED952 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i grunnskolelærerutdanningen | 5 |
PED972 – Skolebasert veiledningspedagogikk for praksislærere og veiledere for nyutdannede | 5 |
PED980 – Veiledningspedagogikk for yrkesfaglærere | 5 |