Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Lærerspesialistutdanning i bygg- og anleggsteknikk

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent yrkesfaglærerutdanning eller PPU-Y i relevante fag innenfor fagområdet bygg- og anleggsteknikk, samt minimum tre års undervisningspraksis innen fagområdet. Søker må være ansatt  i undervisningsstilling i bygg- og anleggsteknikk.

Innhold

Det faglige innholdet i emnet består av pedagogisk- og yrkesdidaktisk fordypning i bygg- og anleggsteknikk i tillegg til sentrale elementer i Kunnskapsløftet som kompetansemålene i læreplanen, vurdering, tilpasset opplæring og bruk av IKT i faget. 

Det vil bli lagt vekt på å forstå hvordan undervisnings- og opplæringspraksis kan analyseres og videreutvikles sammen med alle aktører i videregående opplæring, for å redusere frafall i videregående opplæring. 

Emnet bygger både på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap som er aktuell for lærere i videregående opplæring. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten 

Kunnskaper 

  • ha kunnskap om og innsikt i, de viktigste nasjonale styringsdokumenter for bygg- og anleggsteknikk som omfatter hele opplæringsløpet  

  • ha inngående kunnskap om yrkesrettet opplæring i bygg- og anleggsteknikk  

  • ha inngående kunnskap om bruken av og effekten av ulike vurderings- og dokumentasjonsformer i faget  

  • kunne anvende kunnskap om digital kompetanse tilpasset yrkesfagene og yrkesdidaktikk med vekt på bygg- og anleggsteknikk

Ferdigheter 

  • kunne kritisk anvende digitale verktøy i kommunikasjon, planlegging og dokumentasjon av anleggsarbeider på en avansert måte  

  • kunne analysere, planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere innholdet i bygg- og anleggsteknikk på Vg1, Vg2 og Vg3 i samarbeid med elever, kollegaer, skole og bedrift  

  • kunne utvikle egne ferdigheter gjennom bruk av arbeidsmetoder som fremmer refleksjon over egen praksis og videre utvikling av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk kompetanse  

  • kunne kritisk vurdere og bruke faglige kilder innen eget fagområde og analysere styringsdokumenter i læringsarbeid i skole og bedrift 

Generell kompetanse 

  • kunne analysere og videreutvikle kompetansene i fagene på bygg- og anleggsteknikk, og bidra til yrkesrelevant opplæring gjennom anvendelse av relevant teori og utvikling i egen praksis 

  • ha inngående kjennskap til hvordan man skaper forståelse for etiske retningslinjer i faget  

  • kunne selvstendig anvende kompetanse om bygg- og anleggsfagene for å utvikle bevissthet og søke løsninger som styrker yrkesfaglærerens profesjonalitet i fag- og yrkesopplæring 

  • kunne anvende relevant digital kompetanse og ha kunnskap om datasikkerhet 

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å gå opp til eksamen må studenten ha møtt på de tre obligatoriske samlingene og ha levert og fått godkjent de obligatoriske arbeidskravene. Obligatoriske oppgaver vil bli kunngjort ved studiestart og publisert i læringsplattformen. 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert med totalt tre obligatoriske fysiske samlinger som går over to dager, og to nettbaserte samlinger hvor studentene skal arbeide med individuelle og teambaserte oppgaver knyttet til aktuelt fagstoff.  

Arbeidsmåtene på samlingene baseres på forelesninger og studentaktive læringsformer hvor aktuelle og skolerelevante case bearbeides av studentene i team under veiledning av faglærer. 

Det legges stor vekt på selvstudium og aktivitet blant deltakerne mellom samlingene, med gruppeøvelser, diskusjoner, kollegaveiledning og bruk av digitale verktøy i egen praksis.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.  

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen. Vurderingsuttrykk: Bestått/ Ikke bestått 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:46