Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Kompetanseutv. for barnehageassistenter

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse. Bestått PED956.

Innhold

Studiet er en kombinasjon av teoretisk og erfaringsbasert tilnærming til sentrale emner knyttet til arbeid i barnehage. Innholdet tar utgangspunkt i studentenes forutsetninger og behov.

Tema som behandles i undervisningen

    • barnehagens gjeldende formelle rammer og konsekvenser for rolle og funksjon

    • livsmestring, helse, trivsel, livsglede

    • legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltagelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna

    • bærekraftig utvikling; medvirkning, handle etisk og tenke kritisk

    • Relasjonskompetanse og relasjonsarbeid

    • leke og eksperimentere med tall, mengde og telling på ulike måter

Læringsutbytte

Studenten

Kunnskap

  • har kunnskap om aktuelle teorier, metoder og begreper om barnehagen, barndom og barns utvikling, lek og læring

  • har kunnskap om nye begreper i rammeplanen som livsmestring, helse og bærekraft og hva det innebærer for det pedagogiske arbeidet i barnehagen

  • har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, med fokus på livsmestring og helse, likestilling, utvikling og bærekraft

  • ha kunnskap om matematikk i barnehagen

Ferdigheter

  • har ferdigheter i å planlegge, gjennomføre, evaluere og reflektere over eget arbeid

  • kan etablere omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse av hvert enkelt barn og framstå som en god rollemodell både for barn og i samarbeid med personale og foresatte

Generell kompetanse

  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barnas særegne behov og læringsmuligheter uansett alder og sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet

  • kan reflektere rundt egne ressurser og rolle i barnehagen i samarbeid med sine medarbeidere

Vilkår for å gå opp til eksamen

Tilstedeværelse på samlingene (80%)

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • et prosjektarbeid på egen arbeidsplass. Studenten skal reflektere kritisk over eget arbeid. Studentens refleksjon dokumenteres i 4 refleksjonsnotat.

  • en gruppeoppgave med fokus på refleksjoner over erfaringer gruppemedlemmene har gjort ved gjennomføring av prosjektarbeidet

Nærmere informasjon om arbeidskravene gis ved oppstart.

Undervisnings- og læringsformer

Det benyttes varierte arbeidsmåter som omfatter forelesninger, gruppearbeid, fremlegg, praksiserfaringer, rollespill og refleksjonsoppgaver. Kurset har følgende oppbygging:

  • fem samlinger inkludert én fagdag

  • arbeid med et individuelt prosjektarbeid på egen arbeidsplass mellom samlingene

  • arbeid med en oppgave i grupper mellom samlingen

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe. Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:45