PED982 Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i skolen
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Ingvild Bergan
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Veiledningspedagogikk for praksislærere i lærerutdanningen - 1
Forkunnskapskrav
Bestått lærerutdanning
Innhold
Emnet er rettet mot praksislærere i skolen. Deltakerne skal tilegne seg forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om praksisveilending, praksisfeltet som læringsarena og egen rolle som lærerutdanner.
Emnet gir innsikt i sentrale teorier og problemstillinger innen praksisveiledning og bidrar til inngående kunnskap og erfaring med strategier og metoder som kan bidra til studentens profesjonelle læring og utvikling.
Det legges vekt på at deltagerne skal utvikle et analytisk, reflektert og kritisk syn på veiledningens betydning for profesjonskvalifisering, egen rolle som lærerutdanner, og kunne tilpasse veiledningen til ulike situasjoner og kontekster.
Deltagernes yrkespraksis og profesjonens kunnskaps- og erfaringsgrunnlag utgjør en sentral del av studiet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
-
ha inngående kunnskap om praksislærerens rolle og oppgaver som lærerutdanner
-
ha inngående kjennskap til grunnleggende veiledningsteori, strategier og metoder, samt etiske problemstillinger i praksisveiledning
-
ha inngående kunnskap om læring, kommunikasjon, relasjoner og gruppesamspill i praksisopplæringen
-
ha avansert kunnskap om praksis som læringsarena og overgangen fra utdanning til yrke
-
ha inngående kjennskap til sentrale styringsdokumenter i lærerutdanningene
Ferdigheter
-
kunne observere, veilede og vurdere lærerstudenter i praksis, og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
-
kunne anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å planlegge og gjennomføre praksisveiledning
-
Kunne anvende aksjonslæringstrategier som verktøy for å videreutvikle en profesjonell veilederpraksis
-
kunne bruke, og kritisk vurdere, digitale verktøy som redskap for planlegging, observasjon og veiledning
Generell kompetanse
-
kunne anvende, formidle og forholde seg kritisk til forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om praksisveiledning
-
er i stand til å utøve sin rolle som lærerutdanner i samsvar med yrkesetiske normer og verdier
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente arbeidskrav. Antall og omfang oppgis ved studiestart.
Deltagelse på obligatorisk praksisseminar.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert rundt fellessamlinger, praktiske veiledningsoppgaver, samarbeid i grupper, nettressurser og bruk av veiledningsteknologi. Det legges opp til aktive og varierte arbeidsmåter, samt obligatorisk praksisseminar. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper.
Emnet er praksisrettet, og forutsetter aktiv deltagelse og erfaringsdeling. Gjennomføring av veiledning på egen arbeidsplass inngår som en viktig del av studiet.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Muntlig gruppeeksamen. Studentene vurderes individuelt. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED982 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i grunnskolelærerutdanningen | 15 |
PED992 – Veilederutdanning grunnemne. Veiledningsteori og metode | 15 |
PED523 – Rådgivning | 15 |
PED991 – Veiledningspedagogikk for lærerutdannere i praksisfeltet | 10 |
PED972 – Skolebasert veiledningspedagogikk for praksislærere og veiledere for nyutdannede | 10 |