PED974 Veiledningspedagogikk - fokus individ- og gruppenivå
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Frank Oterholt
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Veiledningspedagogikk, helse
Forkunnskapskrav
Bestått PED 973 Veiledningspedagogikk - fokus individnivå
eller
PED 920 Veiledningspedagogikk ¿ fokus individnivå 1.
Innhold
Studenten skal i emnet fokusere på veiledning på individnivå og gruppenivå
Sentrale temaer:
- Vitenskapelig grunnsyn
- Veiledning i grupper
- Utvidelse av veiledningstilnærminger
- Metodeutvidelse
- Veiledningspraksis
Læringsutbytte
Kunnskapsmål
Etter endt emne
- har studenten avanserte kunnskaper om veiledningstilnærminger og deres vitenskapsteoretiske grunnsyn
Ferdighetsmål
Etter endt emne
- har studenten avanserte ferdigheter i veiledning på individnivå og gruppenivå
Generell kompetanse
Etter endt emne
- har studenten avansert relasjons-kompetanse til å møte mennesker i veiledningssituasjoner på individ og gruppenivå
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjent obligatorisk deltakelse i basisgruppen m/innlevering av fire logger fra arbeidet i gruppen.
- Gjennomført praksis.
- Presentasjon av praksiserfaringene i eget seminar.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert. Dette inkluderer:
Fellessamlinger som varieres mellom:
- Forelesninger/demonstrasjoner
- Veiledningsøvelser
- Gruppearbeid m/plenumspresentasjoner
Basisgrupper som fortrinnsvis benyttes til:
- Gjensidig veiledning og idéutveksling
- Drøfting og bearbeiding av skriftlige oppgaver
- Bearbeiding og drøfting av aktuell litteratur
- Drøfting og bearbeiding av egen praksissituasjon
Veiledningspraksis som skal inneholde følgende krav:
- Veiledning individuelt eller gruppe over 5 ganger
- Studentene går sammen i par og gir hverandre veiledning på veiledning 3 av de 5 gangene.
- Deltakelse på praksisseminar
Skriftlige arbeider studenten skal levere:
- logger fra arbeidet i basisgruppene
Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning på minst 180 studiepoeng, og minst ett års utdanningsrelevant yrkespraksis etter endt utdanning.
Eksamen
Emnet avsluttes med skriftlig individuell hjemmeeksamen. Eksamen vurderes med gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED411 – Veiledningspedagogikk 1 - innføringsmodul | 7.5 |
PED900 – Veiledningspedagogikk | 7.5 |