PED9006 Yrkesdidaktisk bruk av ny teknologi 1
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Norunn Eftestøl Grødeland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Yrkesfaglærerløftet
Forkunnskapskrav
Søkere må ha yrkesfaglærerutdanning og være ansatt i videregående skole hvor de underviser i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram eller programområder.
Innhold
Emnet har fokus på bruk av ny teknologi og digitalisering i yrkesfagene. Det legges vekt på både praktisk, didaktisk og profesjonsfaglig digital kompetanse.
I tillegg vil emnet bidra til å skape praksisnære situasjoner, slik at det blir enkelt for lærere å overføre kunnskapen de tilegner seg til det yrkesfaglige praksisfeltet.
Emnet vil gi studenten forståelse for og innsikt i hvordan teknologien kan sees i sammenheng med yrkesfaget, samt vise sammenhenger mellom nye teknologier og samfunnet ellers, og hvordan dette påvirker samfunnsutviklingen.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Etter fullført emne skal studenten
- kunne forstå hvordan teknologi inngår i eget yrkesfag og hvordan det kan inngå som en del av undervisningen i skolen
- kunne se undervisning i sammenheng med kompetanse for det 21. århundre
FERDIGHETER
Etter fullført emne skal studenten
- kunne bruke enkle digitale verktøy til å kommunisere og samarbeide
- kunne tilegne seg, og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner
- kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg knyttet til digitalisering og teknologi i eget yrkesfaglig utdanningsprogram
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne skal studenten
- beherske ulike innfallsvinkler til teknologi
- kjenne til hvordan bruk av smarte sensorer og mikrosystemer kan bidra i klimakampen
Innhold
Emnet har fokus på bruk av ny teknologi og digitalisering i yrkesfagene. Det legges vekt på både praktisk, didaktisk og profesjonsfaglig digital kompetanse.
I tillegg vil emnet bidra til å skape praksisnære situasjoner, slik at det blir enkelt for lærere å overføre kunnskapen de tilegner seg til det yrkesfaglige praksisfeltet.
Emnet vil gi studenten forståelse for og innsikt i hvordan teknologien kan sees i sammenheng med yrkesfaget, samt vise sammenhenger mellom nye teknologier og samfunnet ellers, og hvordan dette påvirker samfunnsutviklingen.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Oppmøte på samlingene og godkjente obligatoriske oppgaver til de forskjellige temaene. Informasjon om innhold og antall arbeidskrav gis ved oppstarten av emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Semestret består av tre fysiske samlinger og to nettbaserte samlinger.
Emnet legger opp til varierte arbeidsformer med søkelys på aktivitet og engasjement. Arbeidet knyttes tett opp til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) og det profesjonsfaglige digitale rammeverket..
Studentene skal arbeide med hvordan digitalisering og ny teknologi kan være med på å utvikle og redefinere de tre tverrfaglige temaene i læreplanverket.
Arbeidsformen er dynamisk og interaktiv, og den enkelte blir utfordret i plenum, gruppevis og individuelt. Studentene organiseres i undervisningsgrupper hvor bruk av verktøy, teori, erfaringsutveksling, trening og samspill står sentralt.
Praktiske øvelser brukes til å synliggjøre hvordan praksis og teori kan forsterke hverandre gjennom erfaringslæringsprinsipper.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Individuell muntlig eksamen om egenprodusert e-læringsressurs.
Studenten skal i løpet av semesteret produsere en egen e-læringsressurs om et selvvalgt tema og prøve denne ut i undervisningssituasjoner på sin skole.
Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått.