Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Yrkesfaglærerløftet

Forkunnskapskrav

Yrkesfaglærerutdanning. Søkere må være ansatt i videregående skole og undervise i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram.

Innhold

Emnet vil være tilpasset studentens hverdag i arbeidet som yrkesfaglærer. Utgangspunktet for opplæringen vil være yrkesrelevant og tilpasset opplæring.

 

Struktur og yrkesdidaktisk innhold i faget Yrkesfaglig fordypning vil være sentralt, i tillegg til samarbeidet mellom de ulike læringsarenaene skole og bedrift.

 

Emnet skal bidra til at yrkesfaglærere utvikler sin tilnærming til faget Yrkesfaglig fordypning, og skal bidra til å sette yrkesfaglærerne bedre i stand til å undervise og planlegge helhetlig yrkesopplæring. Videre legger emnet opp til utvikling av egen praksis som yrkesfaglærer i samarbeid med bedrift.

 

Bruk av digitale verktøy som dokumentasjons- og underveisvurderingsverktøy vil bli vektlagt, både når det gjelder eget arbeid og i møte med elever. Studentene vil benytte seg av og bli kjent med egne læringsplattformer, samt andre hensiktsmessige verktøy for å fremme egen praksis.

 

Emnet vil vektlegge inkluderende praksis innen helhetlig yrkesopplæring. Det vil bli vektlagt å bygge studentenes kompetanse i hvordan de kan anvende faget Yrkesfaglig fordypning for en best mulig tilpasset yrkesopplæring. Studentene skal utvikle kompetansen til å se handlingsrommet faget har, noe som vil innebære samhandling mellom de ulike partene i den helhetlige yrkesopplæringen.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten skal

 

  • kunne anvende relevante nasjonale styringsdokumenter for faget Yrkesfaglig fordypning og helhetlig yrkesopplæring
  • ha innsikt i skolens mandat og grunnleggende verdier og prinsipper i lys av helhetlig yrkesfaglig opplæring
  • kunne tilpasse pedagogiske- og yrkesdidaktiske metoder til det enkelte yrkesfaglige utdanningsprogram og en mangfoldig elevgruppe
  • kunne bruke kunnskap om helhetlig yrkesopplæring og handlingsrommet i faget Yrkesfaglig fordypning
  • kunne anvende digital kompetanse ved dokumentasjon av praksis i faget Yrkesfaglig fordypning
  • kunne forklare hvordan tilnærming til yrkesfaglig fordypning har betydning i forhold til livsmestring og folkehelse

 

FERDIGHETER

Studenten skal

  • kunne utføre sine arbeidsoppgaver i samsvar med de rammer og muligheter som regelverket gir innen fag- og yrkesopplæring
  • videreutvikle egen kompetanse om arbeidsmetoder som fremmer refleksjon over egen praksis og videreutvikling av yrkesdidaktisk kompetanse
  • kunne planlegge, gjennomføre og nyttiggjøre seg erfaringer inn i egen undervisning
  • kunne planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere innholdet i faget Yrkesfaglig fordypning
  • kunne bruke digitale verktøy tilpasset yrkesfagene
  • kunne dokumentere og vurdere arbeidsprosesser relatert til faget Yrkesfaglig fordypning

 

 

 

 

 

GENERELL KOMPETANSEStudenten skal

  • bli bevisst og videreutvikle egen kompetanse innen helhetlig yrkesopplæring
  • kunne beskrive egen rolle og ta del i et profesjonsfaglig fellesskap
  • kunne kommunisere, analysere og reflektere over yrkesfaglige problemstillinger med kollegaer i skole og bedrift
  • kunne utøve faglig skjønn i lys av nasjonale styringsdokumenter og ved problemstillinger og dilemmaer som forekommer innen yrkesfaglig opplæring
  • kunne bidra til nytekning om faget Yrkesfaglig fordypning som en del av helhetlig yrkesopplæring

Vilkår for å gå opp til eksamen

Oppmøte på samlingene. Studenten må ha levert mellomarbeid knyttet til arbeid i egen skole.  Nærmere informasjon om arbeidskrav oppgis ved studiestart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er delvis nettbasert, med totalt to fysiske samlinger og en nettsamling i semesteret. Det er lagt opp til at studentene skal arbeide med oppgaver både individuelt og i gruppe med veiledning mellom samlingene. Det legges opp til forelesninger, presentasjoner, samarbeid, diskusjoner og veiledning på samlingene.

 

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Muntlig gruppeeksamen. Eksamen tar utgangspunkt i mellomarbeidet utført på egen skole. Mellomarbeidet skal være relatert til relevant teori fra emnet.

Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:39