PED9002 Yrkesfaglig fordypning for yrkesfaglærere 1. Helhetlig yrkesopplæring i skole og bedrift
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Monika Øgård
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Yrkesfaglærerløftet
Forkunnskapskrav
Yrkesfaglærerutdanning. Søkere må være ansatt i videregående skole og undervise i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram.
Innhold
Emnet vil være tilpasset studentens hverdag i arbeidet som yrkesfaglærer. Utgangspunktet for opplæringen vil være yrkesrelevant og tilpasset opplæring.
Struktur og yrkesdidaktisk innhold i faget Yrkesfaglig fordypning vil være sentralt, i tillegg til samarbeidet mellom de ulike læringsarenaene skole og bedrift.
Emnet skal bidra til at yrkesfaglærere utvikler sin tilnærming til faget Yrkesfaglig fordypning, og skal bidra til å sette yrkesfaglærerne bedre i stand til å undervise og planlegge helhetlig yrkesopplæring. Videre legger emnet opp til utvikling av egen praksis som yrkesfaglærer i samarbeid med bedrift.
Bruk av digitale verktøy som dokumentasjons- og underveisvurderingsverktøy vil bli vektlagt, både når det gjelder eget arbeid og i møte med elever. Studentene vil benytte seg av og bli kjent med egne læringsplattformer, samt andre hensiktsmessige verktøy for å fremme egen praksis.
Emnet vil vektlegge inkluderende praksis innen helhetlig yrkesopplæring. Det vil bli vektlagt å bygge studentenes kompetanse i hvordan de kan anvende faget Yrkesfaglig fordypning for en best mulig tilpasset yrkesopplæring. Studentene skal utvikle kompetansen til å se handlingsrommet faget har, noe som vil innebære samhandling mellom de ulike partene i den helhetlige yrkesopplæringen.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten skal
- kunne anvende relevante nasjonale styringsdokumenter for faget Yrkesfaglig fordypning og helhetlig yrkesopplæring
- ha innsikt i skolens mandat og grunnleggende verdier og prinsipper i lys av helhetlig yrkesfaglig opplæring
- kunne tilpasse pedagogiske- og yrkesdidaktiske metoder til det enkelte yrkesfaglige utdanningsprogram og en mangfoldig elevgruppe
- kunne bruke kunnskap om helhetlig yrkesopplæring og handlingsrommet i faget Yrkesfaglig fordypning
- kunne anvende digital kompetanse ved dokumentasjon av praksis i faget Yrkesfaglig fordypning
- kunne forklare hvordan tilnærming til yrkesfaglig fordypning har betydning i forhold til livsmestring og folkehelse
FERDIGHETER
Studenten skal
- kunne utføre sine arbeidsoppgaver i samsvar med de rammer og muligheter som regelverket gir innen fag- og yrkesopplæring
- videreutvikle egen kompetanse om arbeidsmetoder som fremmer refleksjon over egen praksis og videreutvikling av yrkesdidaktisk kompetanse
- kunne planlegge, gjennomføre og nyttiggjøre seg erfaringer inn i egen undervisning
- kunne planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere innholdet i faget Yrkesfaglig fordypning
- kunne bruke digitale verktøy tilpasset yrkesfagene
- kunne dokumentere og vurdere arbeidsprosesser relatert til faget Yrkesfaglig fordypning
GENERELL KOMPETANSEStudenten skal
- bli bevisst og videreutvikle egen kompetanse innen helhetlig yrkesopplæring
- kunne beskrive egen rolle og ta del i et profesjonsfaglig fellesskap
- kunne kommunisere, analysere og reflektere over yrkesfaglige problemstillinger med kollegaer i skole og bedrift
- kunne utøve faglig skjønn i lys av nasjonale styringsdokumenter og ved problemstillinger og dilemmaer som forekommer innen yrkesfaglig opplæring
- kunne bidra til nytekning om faget Yrkesfaglig fordypning som en del av helhetlig yrkesopplæring
Vilkår for å gå opp til eksamen
Oppmøte på samlingene. Studenten må ha levert mellomarbeid knyttet til arbeid i egen skole. Nærmere informasjon om arbeidskrav oppgis ved studiestart.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er delvis nettbasert, med totalt to fysiske samlinger og en nettsamling i semesteret. Det er lagt opp til at studentene skal arbeide med oppgaver både individuelt og i gruppe med veiledning mellom samlingene. Det legges opp til forelesninger, presentasjoner, samarbeid, diskusjoner og veiledning på samlingene.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Muntlig gruppeeksamen. Eksamen tar utgangspunkt i mellomarbeidet utført på egen skole. Mellomarbeidet skal være relatert til relevant teori fra emnet.
Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått.