Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Spesialpedagogikk
  • Spesialpedagogikk og bruk av teknologi

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning. Studenten må være ansatt i skolen når emnet gjennomføres.

Innhold

Emnet knytter innføring i spesialpedagogikk opp mot konkrete undervisningsmetoder slik at studentene i større grad kan skape en forskningsbasert og variert undervisningspraksis. Emnet vil blant annet gi en innføring i sentrale perspektiver på spesialpedagogikk og politiske og lovmessige føringer for spesialundervisning.

Studentene presenteres for ulike didaktiske tilnærminger til universell utforming av læringsmiljøet. Det gis en innføring i tilgjengelighetsfunksjoner og assisterende teknologi som kan gi elever med funksjonsnedsettelser eller lærevansker større grad av mestring og deltagelse i undervisningen.

Gjennom e-læring, fysiske samlinger og veiledning vil emnet gi kunnskap om profesjonsfaglig digital kompetanse, digital dømmekraft, elevers medvirkning og etiske og praktiske dilemmaer som oppstår i spesialpedagogisk arbeid. Ved å bli presentert for tilnærminger innen spesialpedagogikk og teknologi, er målet at studentene skal kunne bidra til å utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden, inkludert arbeid med sakkyndig vurdering og individuell opplæringsplan
  • ha kunnskap om generelle og spesifikke lærevansker og hvordan disse vanskene kan påvirke elevers forutsetninger for læring
  • kjenne til ulike vurderings- og samhandlingsverktøy og kunne reflektere over hvordan disse tilnærmingene kan bidra til elevmedvirkning og dybdelæring
  • ha kjennskap til begrepet digital dømmekraft og dilemmaer som kan oppstå som følge av bruk av digitale verktøy i undervisning og spesialpedagogisk arbeid

FERDIGHETER

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne beskrive sentrale rammeverk som Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse og Universal Design for Learning og utfordringer ved å ta i bruk teknologi i klasserommet
  • kunne utforme og vurdere et undervisningsopplegg for å legge til rette for elever med særskilte behov
  • kunne tolke og anvende politiske og lovmessige føringer for spesialundervisning og plikten om et trygt og godt psykososialt skolemiljø
  •  

 

 

 

 

 

 

 

 

GENERELLEFERDIGHETER

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om spesialpedagogiske formål og arbeidsmåter, samt muligheter og utfordringer ved å legge til rette for et universelt utformet læringsmiljø
  • ha kunnskap om grunnleggende teori og begreper innen spesialpedagogikk slik som inkludering, tilpasset opplæring, universell utforming og sosiale og medisinske perspektiver på funksjonsnedsettelser
  •  kunne reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlaget og praksis i spesialpedagogikk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er obligatorisk oppmøte på de fysiske samlingene, og studentene må ha tre godkjente arbeidskrav.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet består av et nettbasert kurs og tre fysiske samlinger. Det digitale kurset er delt inn i moduler. Modulene introduseres med læringsmål deretter presenteres kursets innhold gjennom ulike formater, for eksempel, korte tekster, videoer, podkastepisoder, beskrivelser av digitale ressurser, undervisningsopplegg, utprøvingsoppgaver, digitale prøver og refleksjonsoppgaver. På de fysiske samlingene legges det opp til en kombinasjon av forelesninger, utprøving og gruppearbeid

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Individuell fire-dagers hjemmeeksamen. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED154 – Innføring i spesialpedagogikk for lærere 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:39