Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk

Forkunnskapskrav

Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram

Innhold

Emnet vil omfatte vurdering på individnivå og evaluering på systemnivå, samt relasjonen mellom disse. Emnets intensjon er dermed å øke innsikten i de spenningsfelt og dilemma som vurdering og evaluering rommer teoretisk og empirisk. I tråd med forskningsfronten er det valgt en læringsteoretisk inngang til dette.

Emnet vil også fokusere på problemstillinger som gjelder målstyrt undervisning, kriterier for måloppnåelse, ulike vurderingspraksiser og konsekvenser for elevenes akademiske selvoppfatning. I denne sammenheng vil elevenes bevisste bruk av læringsstrategier (selvregulert læring) for å imøtekomme skolens evalueringsregime bli viet oppmerksomhet. I særlig grad vil oppmerksomheten rettes mot hvilke konsekvenser et normbasert og kriterierelatert vurderingssystem kan ha for opplæringen av elever med spesielle behov i en inkluderende skole.

Emnet tar videre sikte på å gjøre kandidatene fortrolige med ulike perspektiver på læring og spenningsforholdet mellom dem med særlig fokus på konflikten mellom et kognitivt og et situert syn, og hvilke følger bestemte synsmåter kan få for forskning og pedagogisk praksis.

Læringsutbytte

Etter endt emne skal kandidaten:

  • kunne vurdere ulike modeller for skolens organisering av evaluering av elevprestasjoner samt betydningen av elevenes, lærerens og lederens erfaringer med og synspunkter på forskjellige evalueringsregimer

  • kunne kritisk analysere forskning som omfatter læringsstrategier og motivasjon/interesse, og ha tilegnet seg innsikt i forhold som virker inn på elevenes bevisste bruk av læringsstrategier så som målstyrt undervisning, kriterier for måloppnåelse og forskjellige vurderingspraksiser

  • kunne kritisk analysere sammenhengen mellom læringssyn og evalueringspraksis med særlig henblikk på i hvilken grad et individfokus på vurderingspraksis favoriserer bestemte læringsperspektiver

  • være orientert om hva som kjennetegner ulike læringssyn og spenningsforholdet mellom dem

  • kunne analysere manglende krav til mestring av skolefaglig læring som et forhold mellom individuelle forutsetninger og krav fra miljøet

  • kunne drøfte på en innsiktsfull måte generelle og spesielle pedagogiske tiltak for et godt læringsmiljø og hvordan et læringsmiljø kan organiseres som minimaliserer tilkortkomming og muliggjør elevtilpasset opplæring

  • kunne formulere problemstillinger som vil kunne danne utgangspunkt for forskning om relasjonen mellom vurdering på individnivå og evaluering på systemnivå

  • kunne kritisk vurdere ulike forsknings- og utviklingsarbeid som omfatter individvurdering og systemevaluering

Vilkår for å gå opp til eksamen

Til emnet kreves det at kandidaten gjennomgår relevant litteratur. Kandidatens arbeid dokumenteres gjennom innlevering av paper.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert som to samlinger og vil på den måten gi rom for kandidatenes egen utdyping og bearbeiding mellom samlingene av de problemstillinger som reises.
I første samling vil kandidatene få presentert aktuelle problemstillinger innen evalueringsforskning gjennom forelesninger ved og møte med ledende representanter for feltet. På denne samlingen vil hver kandidat få veiledning i hvordan pensumlitteraturen kan knyttes til arbeidet med eget paper og hvordan denne emnedokumentasjone kan bygges opp.
I perioden mellom samlingene forventes det at kandidatene gjennomgår pensumlitteraturen og at de deltar i en perspektivering av denne på Canvas.
Opplæringene i andre samling vil også organiseres i form av forelesninger og drøfting av problemstillinger som er relevante for forholdet mellom vurderingspraksis og ulike læringsperspektiver. Emnet fokuserer både på substansielle forhold og på metodologi, dvs hvordan læring og lærevansker studeres. På siste samling får kandidatene videre veiledning på arbeidet med paperet.

Eksamen

Paperet må godkjennes. Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:37