Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Studentene skal ha fullført første semester (PED424 Inkluderende spesialpedagogikk og PED425 Sosioemosjonell sårbarhet).

Innhold

Studentene får kunnskap om spesialpedagogisk innovasjonsarbeid der implementeringsteori vektlegges. Målet er at studentene vil bli i stand til å gjennomføre planlagte endringer og lede spesialpedagogisk virksomhet. Undervisningen vil også fokusere på ulike teoretiske perspektiver knyttet til ledelse av spesialpedagogisk arbeid, der endringsledelse står sentralt. Det legges også vekt på forståelse av utfordringer knyttet til ledelse i lys av diverse faglige, yrkesmessige og etiske problemstillinger. I emnet vil temaer som utvikling av læringsfellesskap i pedagogiske institusjoner, teamutvikling og den lærende organisasjon være sentrale, der hensikten er å vise hvordan effektiv og målrettet ledelse kan forbedre eksisterende spesialpedagogisk praksis og gi grunnlag for praktisk arbeid med å løse ulike lederoppgaver både på individ- og systemnivå. Et spesifikt tema i dette emnet er kommunikasjon og dialog i ulike former og kontekster. Studenter får i tillegg en innføring i ulike innovasjonsverktøy for å skape velfungerende og effektive arbeidssituasjoner, der målet er å legge til rette for god spesialpedagogisk praksis.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne analysere skolens og barnehagens samfunnsmandat og pedagogiske mandat

  • kunne initiere og lede endrings- og utviklingsprosesser i arbeid med barn og unge med spesielle behov

  • ha inngående kunnskap om skole og barnehage som organisasjoner i endring.

  • kunne anvende og forholde seg kritisk til ulike teoretiske tilnærminger til innovasjon og ledelse i pedagogisk og spesialpedagogisk sammenheng

  • ha kunnskaper om endringsledelse som er avgjørende for å lykkes med implementeringsprosesser i en organisasjon

  • kunne drive innovasjonsarbeid

  • bli i stand til å forbedre kommunikasjon og dialog i en virksomhet

  • kunne analysere relevante faglige, yrkesmessige og etiske problemstillinger knyttet til ledelse av spesialpedagogisk virksomhet

  • kunne begrunne, initiere og gjennomføre et spesialpedagogisk innovasjonsarbeid i praksis

  • kunne anvende relevant fagkunnskap fra masterstudiet i form av teorier, metoder eller begreper for å utføre, utvikle eller evaluere arbeidsoppgaver i praksisvirksomheten

  • kunne reflektere over forholdet mellom teori og praksis med utgangspunkt i erfaringer fra praksisoppholdet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er 100% deltakelse i praksis og alle samlinger knyttet til praksis.

Godkjent tilstedeværelse på obligatoriske seminar.
Godkjent praksis og praksisrapport/innovasjonsrapport.
Bestått presentasjon i plenum av erfaringer fra praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar, diskusjoner og gruppearbeid.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentene skal gjennomføre til sammen 10 dager veiledet praksis.
Innholdet og rammene for praksis er beskrevet i et praksishefte.
Det er også praksisoppgaven.

Eksamen

Individuell 5-dagers hjemmeeksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10%.
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED515 – Utdanningspolitikk og kunnskapsstyring 5
PED526 – Ledelse av opplæring og utvikling i skolen 5
PED949 – Utvikling og endringsarbeid i skolen 5
PED950 – Organisasjon, læring og evaluering i skolen 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:34