PED527 Didaktikk, danning og læring
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Ilmi Willbergh
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet gir en grundig innføring i tysk og nordisk allmenndidaktisk teori og tradisjon, samtkjennskap til de angloamerikanske curriculumteoriene. Det vil bli lagt vekt på å forstå hvordan aktuell undervisnings- og opplæringspraksis kan analyseres ved hjelp av forskjellige didaktiske modeller og undervisningstradisjoner (for eksempel den didaktiske trekanten, den didaktiske relasjonsmodellen, Klafkis didaktiske analyse, Berliner- og Hamburgermodellen og modeller fra curriculumtradisjonen). Emnet gir også kunnskap om behavioristiske, kognitive, sosialkonstruktivistiske og sosiokulturelle læringsteorier. Forståelse av danningsbegrepet i lys av didaktisk teori vil bli vektlagt. Kunnskapssamfunnet gjør voksenopplæring (andragogikk) til en nødvendighet. I tillegg oppstår didaktikk og læring for eldre (geragogikk) som et nytt behov. Det legges vekt på at studentene skal bli i stand til å drøfte og analysere hvordan ulike didaktiske, læringsteoretiske og danningsteoretiske tenkemåter får konsekvenser for praksis. Praksisfeltene som berøres i emnet er barnehage, skole, høyere utdanning og opplæring i arbeidslivet. Forskningsfronten i didaktikken synliggjøres i emnet for å gjøre studentene i stand til å analysere og ta stilling til vår tids sentrale utfordringer for demokrati, undervisning, læring og danning. De sentrale utfordringene er kompetansetenkning, internasjonale og nasjonale komparative undersøkelser av elevresultater, e-læring og elevmangfold, kjønn, klasse og flerkulturalitet (diversitet).
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
-
anvende tysk og nordisk allmenndidaktisk teori
-
analysere didaktisk teori og praksis på bakgrunn av forskjellige didaktiske modeller og undervisningstradisjoner
-
beskrive forskjeller og likheter mellom tyske/nordiske og angloamerikanske undervisningstradisjoner
-
drøfte læring i ulike kontekster ut fra kunnskap om behavioristiske, kognitive, sosialkonstruktivistiske og sosiokulturelle læringsteorier
-
bruke danningsteori for å forstå ulike pedagogiske teorier og praksiser
-
drøfte andragogikk og geragogikk som didaktisk og emansipatorisk oppgave for livslang læring
-
bruke kunnskap om didaktikk som verktøy for arbeid i ulike organisasjoner og institusjoner
-
bidra til kritisk nytenkning omkring vår tids sentrale utfordringer for undervisning, læring og danning
Vilkår for å gå opp til eksamen
To individuelle oppgaver må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:
-
Undervisning i studentgruppa i et oppgitt emne fra pensum, varighet ca. 30 minutter. En undervisningsplan med didaktiske begrunnelser for timen leveres faglærer på forhånd.
-
Selvvalgt emne for semesteroppgaven.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminarer.
Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Eksamen
Individuell semesteroppgave med selvvalgt emne (teller 60%) og individuell muntlig eksamen (teller 40%).
Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED520 – Didaktikk, undervisnings- og opplæringspraksis | 7.5 |