PED525 Lærevansker og læringsmuligheter
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- David Lansing Cameron
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Studentene skal ha fullført ett av emnene PED424 - Inkluderende spesialpedagogikk/PED425 Sosioemosjonell sårbarhet.
Innhold
Emnet inneholder aktuell teori og forskning knyttet til lærevansker og grunnleggende ferdigheter, slik dette er definert i sentrale styringsdokumenter i det norske utdanningssystemet. Opplæring innenfor grunnleggende ferdigheter representerer et viktig arbeid der spesialpedagogen må kunne tilpasse generelle utviklings- og læringsprosesser for mennesker med spesielle behov i et livslangt perspektiv. I samarbeid med eksterne spesialpedagogiske tjenester gis det opplæring i individbaserte arbeidsmetoder til beste for barn, unge og/eller voksne.
Det gis også innføring i systembaserte arbeidsmetoder med fokus på
barnehager, skoler og den spesialpedagogiske tjenesten. Sentrale fokus i emnet er rettet mot kunnskap om de mest høyfrekvente lærevanskene. Særlig oppmerksomhet rettes mot barnehage og skole som forebyggende og avhjelpende arenaer. Emnet gir kunnskap om sentrale spesialpedagogiske
forsknings- og arbeidsområder, og bidrar samtidig til kritisk refleksjon omkring ideologiske og faglige forutsetninger for praksis. Emnet gir også kjennskap om hvilke rettigheter barn med spesielle behov har og hvordan en skal gå fram for å ivareta disse rettighetene.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
-
være kjent med hvordan en kan frambringe kunnskap om barn og elever med spesielle behov
-
kunne reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag og praksis i spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage
-
kjenne til aktiviteter og begrepsstrukturer som er fundamentale for utvikling av grunnleggende matematikkunnskap
-
kunne kjenne igjen, forebygge og følge opp mangelfull utvikling av språk
-
kunne kjenne igjen, forebygge og følge opp lese- og skrivevansker
-
ha innsikt i aktuell sekundærproblematikk, så som atferdsvansker og svak selvoppfatning
-
kunne formulere mål for en tilpasset opplæring og foreslå individ- og systemtiltak
-
ha inngående kjennskap til den spesialpedagogiske tiltakskjeden, inkludert juridiske forhold ved spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp
-
kunne skrive en sakkyndig vurdering i forhold til høyfrekvente grupper elever med særskilte opplæringsbehov
-
ha kjennskap til spesialpedagogiske arbeidsmåter på individ- og systemnivå, for å avhjelpe lærevansker knyttet til grunnleggende ferdigheter
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
3 godkjente individuelle oppgaver.
-
Deltakelse på obligatoriske seminar og forelesninger, fremkommer av semesterplan.
-
Individuell muntlig presentasjon ved ett av seminarene.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Deltakelse på obligatoriske seminar og forelesninger, fremkommer av semesterplan.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Eksamen
Individuell mappevurdering. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED525 – Lærevansker og grunnleggende ferdigheter | 15 |