Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet presenterer aktuell teori og forskning knyttet til sosioemosjonell sårbarhet i et livslangt perspektiv. Undervisningen fokuserer på forståelse av ulike perspektiver knyttet til emosjonell og sosial utvikling hos barn og unge. Temaene belyses både fra et individ- og systemperspektiv der siktemålet er å iverksette og endringer som forbedrer situasjonen for sårbare mennesker, i en spesialpedagogisk kontekst. Spesiell oppmerksomhet rettes mot barnehage og skole som viktige forebyggende instanser i arbeidet med utsatte grupper og enkeltindivider der relasjonsarbeid står sentralt. Sosioemosjonell sårbarhet analyseres som en utviklings- og læringsprosess. Det er derfor aktuelt å utforske ulike tilnærminger der målet er å hjelpe utsatte grupper og enkeltindivider til å oppleve mestring i forskjellige kontekster. I tillegg vil fokus være på ulike tiltak som styrker læring og forsterker muligheten for positiv emosjonell og sosial utvikling. Det legges også vekt på at studentene skal utvikle et analytisk og reflektert syn på de ulike tilnærmingene og tilpasse metoder og strategier til skiftende kontekster.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne anvende forskning og teori for å forstå hvilke forhold som fører til emosjonell og sosial sårbarhet hos barn, unge og voksne

  • kunne anvende aktuell teori og forskning for å forbedre læringsmiljøet og gjøre mennesker mindre sårbare

  • kunne identifisere, kartlegge og forebygge sosiale og emosjonelle vansker i arbeid med barn og unge

  • kunne redegjøre for hvordan en kan stimulere positiv emosjonell og sosial utvikling samt mestringsstrategier i møte med emosjonelt sårbare barn og unge i barnehage og skole

  • kunne arbeide selvstendig med relasjonsarbeid i ulike kontekster

  • ha kjennskap til spesialpedagogiske arbeidsmåter for å hjelpe sårbare barn, unge og voksne, både på individ- og systemnivå

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • To individuelle arbeidskrav som må være bestått. Omfang: 1800 ord+/- 10%, inkludert referanseliste, på hvert arbeidskrav.

  • Deltakelse på obligatoriske seminar.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, gruppearbeid og seminar.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED418 – Emosjonelt og sosialt sårbare barn og unge 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:28