Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Det sentrale fokuset i dette emnet er samfunnsmessige perspektiver på utdanning og pedagogikk.  Emnet består av tre deler:

  • Introduksjon til pedagogisk tenkning, historisk og samtidig: Dette omfatter sammenhengen mellom menneskesyn, danningsoppfatninger og sentrale oppfatninger av pedagogiske mål og midler innenfor ulike retninger som filantropinisme, ny-humanisme, reformpedagogikk, progressivisme og sosiokulturell pedagogikk

  • Sosiologiske og historiske perspektiver på utdanningssystemet: Utdanningssystemets fremvekst og moderne historie vil danne grunnlag for å analysere utdanning ut fra nyere sosiologiske perspektiver. Det legges vekt på å forstå utdanning i et samfunnsperspektiv ut fra funksjonalistiske, post-strukturelle og kritiske perspektiv

Nasjonal og internasjonal utdanningspolitikk: Nyere tendenser innenfor utdanningspolitikk ses i lys av de to foregående emnene. Begreper som velferdsstat, nyliberalisme, kunnskapssamfunn, konkurranse-stat belyses med fokus på utdanningspolitiske betydning. Internasjonale tendenser som ansvarsstyring (accountability), evaluering, vurdering, testing, kunnskapsforvaltning og New Public Management (NPM) belyses i et komparativt perspektiv.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • ha kunnskap om sentrale pedagogiske teorier og deres nyere historiske utvikling i et samfunnsperspektiv

  • ha kunnskap om historiske, humanistiske, danningsteoretiske perspektiver og kunne anvende dem i en kritisk analyse av aktuelle pedagogiske spørsmål i et samfunnsperspektiv

  • ha kunnskap om historiske og sosiologiske analyser av utdanning i et samfunnsperspektiv

  • ha kunnskap om globale makrotendenser innenfor utdanning: velferdsstat, nyliberalisme, kunnskapssamfunn, konkurranse-stat

  • kunne analysere nasjonale og internasjonale utdanningspolitiske trender og reformer i et komparativt perspektiv, som ansvarsstyring (accountability), evaluering, vurdering, testing, kunnskapsforvaltning og New Public Management (NPM)

Vilkår for å gå opp til eksamen

To skriftlige arbeidskrav må være godkjent (et individuelt og et i gruppe) (Se semesterplan)

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, individuelt arbeid.
Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

5 dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:27