PED322 Småbarnspedagogikk
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Soern Finn Menning
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Forkunnskapskrav
Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene av barnehagelærerutdanningen. BUL100 Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse.
Fullført og bestått NHB100 Natur, helse og bevegelse (20 studiepoeng)
Anbefalte forkunnskaper
SRE 100 Samfunn, religion, livssyn og etikk
STM 100 Språk, tekst og matematikk
KKK 100 Kunst, kultur og kreativitet
NHB 100 Natur, helse og bevegelse
Innhold
Følgende tema inngår i emnet:
-
Praksisfortelling som redskap og læringsstrategi
-
Spedbarnsforskning og barnet som subjekt
-
De yngste barnas kultur og etikk
-
Barnehagens rom og hverdagsaktiviteter
-
Læring og medvirkning i småbarnspedagogikken
-
Ulike kvalitetsdefinisjoner for arbeidet med de yngste
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har kunnskap om nasjonal og internasjonal forskning med relevans for det småbarnspedagogiske feltet
-
har kunnskap om intersubjektiv teori og spedbarnsforskning
-
har bred kunnskap om de yngste barnas kultur og den tidlige barndom
-
har kunnskap om barnehagen som kontekst for småbarns hverdagsliv
-
har kunnskap om de yngste barnas rett til medvirkning og læring
-
har kunnskap om prosjektarbeid i barnehagen med de yngste barna
FERDIGHETER
Studenten
-
kan kritisk reflektere over relevante teorier og praksis, og over etiske dilemmaer og didaktiske utfordringer i arbeidet med de yngste barna.
-
kan reflektere over faglige utfordringer knyttet til dokumentasjon av småbarns hverdagsliv
-
kan konstruere og analysere praksisfortellinger som redskap for kunnskapsetablering i småbarnspedagogikken
-
kan iverksette og gjennomføre et prosjektarbeid med de yngste barna i barnehagen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan drøfte og anvende didaktisk tenkning relatert til barnehagens innhold og læringsmiljø
-
viser etisk og faglig innsikt basert på demokrati, likestilling og likeverd i arbeid med de yngste barna i barnehagen
-
kan artikulere og formidle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med de yngste barna
-
kan reflektere og analysere sammenhengen mellom teori og praksis i småbarnspedagogikken
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent gjennomført veiledning på obligatoriske mappeinnleveringer.
-
Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning i tråd med semesterplanen.
-
Bestått obligatorisk praksis. (Gjelder ikke for eksterne studenter.)
-
Bestått arbeidskrav i etterkant av praksis
Nærmere beskrivelse gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Dialogbasert undervisning, forelesninger, gruppearbeid og veiledning. Veiledende tilbakemelding fra faglærere på obligatoriske mappeinnleveringer er en vesentlig del av studieformen.
Praksis har et omfang på 10 dager. Praksis er organisert i tilknytning til innholdet i emnet og innebærer
gjennomføring av et prosjekt. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på www.uia.no/praksisblu
Forventet arbeidsomfang er ca. 800 timer
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform jf. Kvalitetssystemet. kapittel 4.1. Evalueringen gjennomføres som en sluttevaluering.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene av barnehagelærerutdanningen. BUL100 Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse.
Fullført og bestått NHB100 Natur, helse og bevegelse (20 studiepoeng)
Eksamen
En skriftlig semesteroppgave. Gradert karakter.
Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.