Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

PED238 og PED228

Innhold

I dette emnet skal studentene samarbeide om en prosjektoppgave knyttet til pedagogisk utviklingsarbeid i organisasjoner innenfor offentlig, privat eller frivillig sektor. Hensikten med det pedagogiske utviklingsarbeidet er å bidra til endring eller nyskaping med tanke på læring, opplæring eller kompetanseutvikling. Arbeidet vil ha en tydelig didaktisk tilnærming. Prosjektoppgaven skal resultere i en rapport. Denne skal inkludere både metodiske overveielser og relevant fagkunnskap. Det vil særlig legges vekt på studentenes evne til kritisk tenkning og vurdering i forhold til arbeidet. Utviklingsarbeidet kan ta utgangspunkt i studentenes egne forslag, men kan om mulig også gjennomføres i samarbeid med et pågående pedagogisk utviklingsarbeid ved UiA.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • anvende relevant kunnskap i overveielser av mulige tilnærminger ved pedagogisk utviklingsarbeid

  • anvende relevant metodisk kunnskap til å foreslå hensiktsmessig pedagogisk utviklingsarbeid

  • vise selvstendighet i refleksjon over erfaringer med prosjektarbeid

  • kritisk vurdere erfaringer med pedagogisk utviklingsarbeid dokumentere i samarbeid med andre

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse i gruppeprosjektoppgave knyttet til pedagogisk utviklingsarbeid. For å sluttføre gruppeprosjektoppgave (del av eksamen) skal alle arbeidskrav være bestått. Arbeidskravene omfatter valg av oppgavens problemstilling, framdriftsplan, selvvalgt litteratur og skriftlig og muntlig presentasjon av statusrapport for utviklingsarbeidet. For nærmere spesifisering, se semesterplanen som presenteres ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Dette emnet baserer seg på samarbeid i grupper om pedagogisk utviklingsarbeid. Det forutsettes deltakelse og tilstedeværelse på seminarer og i undervisning. Undervisningen vil ha fokus på temaer som pedagogisk utviklingsarbeid, kompetanseutvikling i organisasjoner, aksjonsforskning, metoder for innsamling av empiri, evaluering og rapportskriving.

På seminarene vil det bli lagt opp til erfaringsdeling, diskusjoner og refleksjoner med utgangspunkt i faglitteratur. Veiledning blir gitt i tilknytning til gruppenes utviklingsarbeid.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Gruppevis innlevering av skriftlig prosjektrapport. Rapporten vurderes med gradert karakter. Rapporten utgjør 60% av endelig individuell karakter. Det skal i tillegg leveres et individuelt skriftlig refleksjonsnotat som vil utgjøre 40% av endelig karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED317 – Pedagogisk utviklingsarbeid 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:23