PED242 Vitenskapsteori, metode og bacheloroppgave
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Helen Margrethe Voreland Eikeland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
PED161 Den krysskulturelle lærerrollen
PED162 Mangfold i opplæringen
PED241 Den krysskulturelle læreren, skolen og samfunnet
Innhold
Bacheloroppgaven er et større individuelt arbeid over et selvvalgt tema og skal utgjøre 6000-8000 ord (eksklusive litteraturliste og vedlegg). Oppgaven kan være et empirisk arbeid, et litteraturstudium eller et utviklingsarbeid. Studentene fordyper seg i et tema som har relevans for minst ett av emnene i bachelorstudiet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer/veileder.
Bachelor-emne inneholder et seminar om vitenskapsteori og metode. Formålet med dette seminaret er å lære studentene hvordan de kan utvikle et godt faglig arbeid og gode faglige problemstillinger knyttet til pedagogikk, språk eller kultur. Studenten skal lære om det å jobbe med vitenskapelig arbeid og få innsikt i kvalitetskrav som stilles til forskning. Vi kommer til å ha fokus på forskningsetikk, fordeler og begrensninger ved ulike metoder og forholdet mellom teori og empirisk forskning (vitenskapsteori).
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne formulere en relevant problemstilling knyttet til pedagogikk, språk og/eller kultur
-
kunne utdype tematikk knyttet til det å utvikle en læreridentitet, som innebærer å forstå og tolke individuell erfaring i lys av teori og praksis innenfor skole og utdanningsfeltet.
-
kunne utarbeide en prosjektbeskrivelse som presenterer oppgavens problemstilling, metode og eventuelt plan for datainnsamling
-
kunne planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig, faglig arbeid
-
kunne anvende relevante teorier og (forsknings)metoder i relasjon til problemstilling
-
kjenne til og kunne presentere eksisterende kunnskap på feltet
-
kunne behandle, analysere og presentere data og/eller teori
-
kunne kritisk vurdere kildebruk
-
kunne reflektere over forskningsetiske dilemmaer
-
kunne vurdere rekkevidden av og begrensninger i eget faglig bidrag
-
beherske akademiske krav til fremstilling, struktur og oppbygging av en rapport
-
kunne formidle resultater til et bredere publikum
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Skriftlig presentasjon av oppgaven som er digitalt tilgjengelig
-
Muntlig presentasjon av oppgaven i gruppeveiledningsseminar
-
Gjennomført minimum to veiledningsøkter og gruppeveiledningsseminar
Undervisnings- og læringsformer
Veiledning og gruppeveiledningsseminar.
Et seminar om vitenskapsteori og metode.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell skriftlig bacheloroppgave.
Gradert karakter.