Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

PED128-2 Læring og læringsprosesser PED151-1 Innføring i spesialpedagogikk

Innhold

Emnet gir undervisnings- og læringsteoretisk grunnlag for arbeid med barn og unge med spesielle behov i barnehage og skole. Innføring i praksis-relevante oppgaver sentrale for dette arbeidet inngår i emnet, for eksempel rutiner for gjennomføring av en sakkyndig vurdering, arbeid med individuelle opplæringsplaner og kartlegging av barnets behov og utvikling. I tillegg vil emnet omhandle viktige aspekter ved profesjonelles rolle i tverrfaglig samarbeid og samarbeid med hjemmet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om kommunikasjonsformer som kan understøtte samarbeid med barn, elever, foreldre og profesjonelle samarbeidspartnere i arbeidet med spesialundervisning
  • ha kjennskap til forskningsbaserte tilnærminger til spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp
  • ha kunnskap om tilpasset opplæring som kan forebygge behov for spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp
  • ha kjennskap til sakkyndig vurdering og den spesialpedagogiske tiltakskjeden
  • kunne skrive en individuell opplæringsplan (IOP)
  • ha kunnskap om kommunalt og statlig spesialpedagogisk støtteapparat for skole og barnehage med hensyn til barn med spesielle behov
  • ha kunnskap om forhold knyttet til ulike overganger (f.eks. barnehage-skole og skole-jobb)

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått 2 ukers praksis med 100% deltagelse og godkjent praksisrapport. Arbeidskrav som er utarbeidelse av en individuell opplæringsplan (IOP). Obligatorisk deltakelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.

2 ukers praksis i skole/barnehage. Det er krav om 100% obligatorisk deltagelse i praksis. Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:19