PED163 Tverrprofesjonelt arbeid i spesialpedagogisk opplæring og støtte i skole og barnehage
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Mette Berit Cyvin
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
PED128-2 Læring og læringsprosesser PED151-1 Innføring i spesialpedagogikk
Innhold
Emnet gir undervisnings- og læringsteoretisk grunnlag for arbeid med barn og unge med spesielle behov i barnehage og skole. Innføring i praksis-relevante oppgaver sentrale for dette arbeidet inngår i emnet, for eksempel rutiner for gjennomføring av en sakkyndig vurdering, arbeid med individuelle opplæringsplaner og kartlegging av barnets behov og utvikling. I tillegg vil emnet omhandle viktige aspekter ved profesjonelles rolle i tverrfaglig samarbeid og samarbeid med hjemmet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
- ha kunnskap om kommunikasjonsformer som kan understøtte samarbeid med barn, elever, foreldre og profesjonelle samarbeidspartnere i arbeidet med spesialundervisning
- ha kjennskap til forskningsbaserte tilnærminger til spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp
- ha kunnskap om tilpasset opplæring som kan forebygge behov for spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp
- ha kjennskap til sakkyndig vurdering og den spesialpedagogiske tiltakskjeden
- kunne skrive en individuell opplæringsplan (IOP)
- ha kunnskap om kommunalt og statlig spesialpedagogisk støtteapparat for skole og barnehage med hensyn til barn med spesielle behov
- ha kunnskap om forhold knyttet til ulike overganger (f.eks. barnehage-skole og skole-jobb)
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått 2 ukers praksis med 100% deltagelse og godkjent praksisrapport. Arbeidskrav som er utarbeidelse av en individuell opplæringsplan (IOP). Obligatorisk deltakelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
2 ukers praksis i skole/barnehage. Det er krav om 100% obligatorisk deltagelse i praksis. Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.