Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

 

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i pedagogikk er delt inn i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen (1)

  • Elevkunnskap og lærerrollen (2)

  • Undervisning og læring (3)

Skolen i samfunnet behandler skolens mandat og verdigrunnlag. Emnet tar også opp hvilken rolle skolen spiller i et samfunnsmessig og kulturelt perspektiv.

Elevkunnskap og lærerrollen behandler ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Klasse- og læringsledelse, kommunikasjon med elev og foreldre og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring tar opp teoretiske og praktiske perspektiver på læring, samt bruk av læringsstrategier. Emnet behandler også tilpassing gjennom bruk av læringsstrategier og teorier om undervisning, læring, motivasjon og mestring.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • pedagogikkens plass og begrunnelse i skolen og samfunnet

  • utvikling av skolen, i særlig grad ungdomstrinnet, som organisasjon og forståelse av skolens mandat, verdigrunnlag og opplæringsløp

  • og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen

  • barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster herunder samiske barn og forhold

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning

  • bruke og begrunne varierte arbeidsformer i undervisning

  • planlegge og lede undervisning som fremmer læring alene og sammen med andre

  • differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende lovverk

  • arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter

  • bruke digitale verktøy i undervisningen, planlegging og kommunikasjon

  • beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere denne og gi læringsfremmende tilbakemeldinger

  • bidra til elevenes refleksjon over egen læring og utvikling

  • reflektere over egen undervisningspraksis

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

  • skape konstruktive og inkluderende miljø som fremmer læring

  • legge til rette for at lokalt-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringa

  • formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvingen

  • reflektere over og analysere pedagogiske, didaktiske og profesjonsetiske spørsmål og problemstillinger

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen på 80%

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

  • Tre arbeidskrav må være godkjent.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar, arbeid i team, individuelt arbeid, bruk av digitale verktøy og praktisk utprøving. Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartsdag.

Studentene har seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

 

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Skriftlig 48 timers hjemmeeksamen.
Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:16