Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet gir en innføring i spesialpedagogikkfeltet i et helhetsperspektiv. Sentralt i emnet er spenningen mellom spesialpedagogikk som profesjon og disiplin, og feltets forhold til den ordinære opplæringen. Studentene skal først og fremst forholde seg til skole og barnehage som læringsarenaer. Her er både individ og systemrelaterte tiltak viktige aspekter av spesialpedagogisk arbeid. Grunnleggende spesialpedagogiske dilemmaer blir drøftet, ikke minst forholdet mellom å gi et formålstjenlig tilbud (f.eks., spesialundervisning) kontra risikoen for stigmatisering. I forbindelse med disse dilemmaene, er ulike strømninger i feltet diskutert; for eksempel, overrepresentasjon av etniske minoriteter, gutter, og spesifikke risikogrupper blant barn og unge som får spesialpedagogisk støtte. I tillegg vil det gis en innføring i de meste utbredte funksjonsnedsettelser gjennom utdanningsløpet og det juridiske og administrative grunnlaget for spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne:

- beskrive spesialpedagogikkens historie og tradisjoner som profesjon og disiplin

- vise kunnskap om grunnleggende teori og begrep i spesialpedagogikk faget, slik som normalisering, inkludering, tilpasset opplæring, funksjonshemning vs. funksjonsnedsettelse, og sosiale/relasjonelle vs. medisinske/kategoriske perspektiver

- vise kjennskap til følgende vanskeområder: utviklingshemning, autisme, sosiale og emosjonelle vansker, sanserelaterte vansker, språkvansker, lese- og skrivevansker, og matematikkvansker

- redegjøre for forhold mellom læring i grunnleggende ferdigheter og utvikling av lærevansker
- redegjøre for spesialpedagogikkens rolle i en inkluderende skole og barnehage og etiske dilemmaer knyttet til dette

Vilkår for å gå opp til eksamen

100% deltakelse i praksis. Godkjent praksisrapport.
Bestått kortsvarsprøve fra emnet.
Obligatorisk deltakelse på utvalgte seminar og forelesninger fremgår av semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning

2 ukers praksisperiode i skole/barnehage, sammenhengende med praksisperiode i PED153 Spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage.(100% obligatorisk deltagelse.)

Eksamen

Semesteroppgave i gruppe. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED113 – Spesialpedagogikk i et helhetsperspektiv 5
PED114 – Barn, unge og voksne med spesielle behov 5
PED115 – Spesialpedagogisk prosjektoppgave 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:53:32