Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Anbefalte forkunnskaper

PED128 Læring og læringsprosesser
PED151 Innføring i spesialpedagogikk
30 sp pedagogikk i lærerutdanning (BLU/GLU) eller tilsvarende

Innhold

Emnet gir undervisnings- og læringsteoretisk grunnlag for arbeid med barn og unge med spesielle behov i barnehage og skole. Innføring i praktisk relevante oppgaver sentrale til dette arbeidet inngår i emnet, for eksempel rutiner for gjennomføring av en sakkyndig vurdering, arbeid med individuelle opplæringsplaner og kartlegging av barnets behov og utvikling. I tillegg vil emnet omhandle viktige aspekter ved profesjonelles rolle i tverrfaglig samarbeid og samarbeid med hjemmet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:
- kunne identifisere bekymringsfulle forhold knyttet til ulike typer vansker hos barn i barnehage og skole

- ha kjennskap til forskningsbaserte tilnærminger til spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp

- ha kunnskap om tilpasset opplæring som kan forebygge behov for spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp

- ha kjennskap til sakkyndig vurdering og den spesialpedagogiske tiltakskjeden
- kunne skrive en individuell opplæringsplan (IOP)

- ha kunnskap om aktuelle samarbeidspartnere for skole og barnehage med hensyn til barn med spesielle behov
- ha kunnskap om forhold knyttet til ulike overganger (f.eks. barnehage-skole, og skole-jobb)

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått 2 ukers praksis. Godkjent praksisrapport.
Det er 100% obligatorisk praksis.
Utarbeidelse av en individuell opplæringsplan (IOP) basert på case.
Obligatorisk deltakelse på utvalgte forelesninger og seminarer, fremgår av semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.

2 ukers praksis i skole/barnehage.(100% obligatorisk deltagelse)
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED143 – Inkludering og tilpasset opplæring 15
PED9001 – Spesialpedagogikk og universell utforming av læringsmiljøet 2 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:53:32