PED153 Spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Camilla Herlofsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
- Spesialpedagogikk 1 - Innføring i spesialpedagogikk, halvårsstudium
Undervisningsspråk
Norsk.Anbefalte forkunnskaper
PED128 Læring og læringsprosesser
PED151 Innføring i spesialpedagogikk
30 sp pedagogikk i lærerutdanning (BLU/GLU) eller tilsvarende
Innhold
Emnet gir undervisnings- og læringsteoretisk grunnlag for arbeid med barn og unge med spesielle behov i barnehage og skole. Innføring i praktisk relevante oppgaver sentrale til dette arbeidet inngår i emnet, for eksempel rutiner for gjennomføring av en sakkyndig vurdering, arbeid med individuelle opplæringsplaner og kartlegging av barnets behov og utvikling. I tillegg vil emnet omhandle viktige aspekter ved profesjonelles rolle i tverrfaglig samarbeid og samarbeid med hjemmet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne identifisere bekymringsfulle forhold knyttet til ulike typer vansker hos barn i barnehage og skole
- ha kjennskap til forskningsbaserte tilnærminger til spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp
- ha kunnskap om tilpasset opplæring som kan forebygge behov for spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp
- ha kjennskap til sakkyndig vurdering og den spesialpedagogiske tiltakskjeden
- kunne skrive en individuell opplæringsplan (IOP)
- ha kunnskap om aktuelle samarbeidspartnere for skole og barnehage med hensyn til barn med spesielle behov
- ha kunnskap om forhold knyttet til ulike overganger (f.eks. barnehage-skole, og skole-jobb)
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått 2 ukers praksis. Godkjent praksisrapport.
Det er 100% obligatorisk praksis.
Utarbeidelse av en individuell opplæringsplan (IOP) basert på case.
Obligatorisk deltakelse på utvalgte forelesninger og seminarer, fremgår av semesterplanen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
2 ukers praksis i skole/barnehage.(100% obligatorisk deltagelse)
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED143 – Inkludering og tilpasset opplæring | 15 |
PED9001 – Spesialpedagogikk og universell utforming av læringsmiljøet 2 | 15 |