PED151 Innføring i spesialpedagogikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Espen Andre Slemdahl
- Mette Berit Cyvin
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet gir en innføring i feltet spesialpedagogikk i et helhetsperspektiv. Sentralt i emnet er spenningen mellom spesialpedagogikk som profesjon og disiplin og feltets forhold til allmenpedagogikk. Studentene skal primært forholde seg til spesialpedagogiske arenaer utenfor skolen. Her er arbeid med spesialpedagogikk som en integrert del av profesjonell virksomhet og som selvstendig fag og forskningsfelt fremhevet. Grunnleggende spesialpedagogiske dilemmaer blir drøftet, ikke minst forholdet mellom å gi et formålstjenlig tilbud og risikoen for stigmatisering. I forbindelse med disse dilemmaene blir ulike strømninger i feltet diskutert, for eksempel overrepresentasjon av etniske minoriteter, gutter og spesifikke risikogrupper blant individer som får spesialpedagogisk støtte. I tillegg vil det gis en innføring i de meste utbredte funksjonsnedsettelser gjennom hele livsløpet og det juridiske og administrative grunnlag for spesialpedagogiske tiltak.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne beskrive spesialpedagogikkens historie og tradisjoner som profesjon og disiplin
-
ha kunnskap om grunnleggende teori og begrep i faget spesialpedagogikk, slik som normalisering, inkludering, tilpasset opplæring, funksjonshemning vs. funksjonsnedsettelse og sosiale/relasjonelle vs. medisinske/kategoriske perspektiver
-
ha kjennskap til følgende vanskeområder: utviklingshemning, autisme, sosiale og emosjonelle vansker, hørsels- og synsvansker, språkvansker og spesifikke lærevansker
-
ha kjennskap til de ulike praksisfeltene der spesialpedagogisk arbeid foregår og til aktuelle styringsdokumenter
-
kunne redegjøre for spesialpedagogikkens rolle i et inkluderende læringsmiljø og etiske dilemmaer knyttet til dette
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent kortsvarsprøve.
Godkjent obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Nærmere informasjon om omfang publiseres i Canvas.
Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED135 – Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt | 15 |