Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Faglærerutdanning i rytmisk musikk, bachelorprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått MU-151 Hovedområde musikk 1

Innhold

Følgende temaer er sentrale:

  • Læringsprosessen i lys av ulike teoretiske perspektiver

  • Betydningen av estetisk erfaring for barns utvikling

  • Motivering og tilrettelegging for enkeltelevers skapende og utøvende utvikling

  • IKT som læringsverktøy

  • Sosialiseringsprosessen i barn og unges liv, media

  • Fokus på kjønnsperspektiv, musikk og flerkulturelle perspektiv

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • har kunnskap om motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever og hvilke muligheter praktiske og estetiske tilnærmingsmåter gir

  • har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene

  • har kunnskap om skolen som organisasjon, rammebetingelser, styringsstruktur, klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever og foresatte og eksterne instanser

  • har kunnskap om forskning og forskningsmetoder som er relevante for skolen og spesielt de praktiske og estetiske fagene

  • kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer

  • kan gjøre rede for og å analysere lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • 1-2 godkjente obligatoriske oppgaver.

  • Obligatorisk fremmøte til undervisningen

Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil foregå i fellesforelesninger og gruppearbeid. Studentene oppfordres til å vurdere og diskutere undervisningsopplegg.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

  • En individuell fordypningsoppgave på 15-20 sider som utvikles i løpet av 2. semesteret. Teller 60 % av samlet karakter.

  • En individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Teller 40 % av samlet karakter.

Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
DR-111 – Pedagogikk 30
PED220 – Læreren og eleven i organisasjonen og Læreren og eleven i samfunnet 20
PED124 – Læreren, eleven og opplæringa 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:14