Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Kontinuerlig forbedring og LEAN

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Emnet tilbys som oppdragsstudium for ansatte i Forsvarsmateriell

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Innhold

Emnet består av fire moduler:

Kontinuerlig forbedring, tankesett/filosofi

  • Utgangspunkt i Modig og Lean Foundation
  • Prinsipper, visjon, systemtenkning
  • Strategisk forankring av Lean
  • Skape en kontekst som fostrer Lean tankegang
  • Begreper som grunnmur
  • Praktiske verktøy og metoder
  • KPI Styring/ måling

 

Prosessforbedring og Lean

  • Kjennetegn med prosessperspektivet. Verdiskaping i prosesser.
  • PDCA (Plan Do Check Act)
  • Ulike prosesskartleggingsmetoder og underliggende perspektiver
  • Øvelse i kartlegging av prosesser rettet mot problemstillinger i egen organisasjon
  • Organisering av prosessendringer
  • Forankring av endringer lokalt - Læring i organisasjoner - motstand mot endring

Komplekse prosesser og usikkerhet (muligheter og risiko)

  • Prosesser med iterasjoner, læring og gjensidige avhengigheter. Hvordan planlegge og styre slike prosesser i et Leanperspektiv?
  • Belyse begrepet kompleksitet
  • Komplekse prosesser hos FMA. Øving
  • Usikkerhetsledelse og verdiskaping

Fra kontinuerlig forbedring til innovasjon

Kvalitetsledelse og Lean

  • Innføring i praktisk kvalitetssikring og -kontroll
  • Overblikk innen kvalitetsledelse eksempelvis Deming

Innovasjon

  • Forskjellene og likhetene mellom innovasjon og kontinuerlig forbedring
  • Hvorfor innovasjon er viktig i forsvarssektoren og FMA sin rolle
  • Ulike måter å organisere innovasjonsprosesser på
  • Hvordan man kan bygge en innovasjonskultur

Læringsutbytte

Studenten skal etter fullført emne:

  • ha kunnskap om Lean og prosessorientering som begrep.
  • kunne benytte kontinuerlig forbedring som tankesett/filosofi og verktøy.
  • kjenne potensialet for verdiskapning i et prosessorientert perspektiv i praktiske arbeidsoppgaver.
  • ha forståelse for prosessbegrepet og forstå hvordan det skiller seg ut fra et mer statisk perspektiv.
  • ha ferdigheter i å bruke praktiske teknikker for å kartlegge prosesser og identifisere verdiskapingen.
  • ha kunnskap om hvor viktig organiseringen av slike endringer er for læring i organisasjonen.
  • forstå prosesser kjennetegnet av iterasjoner og gjensidige avhengigheter, og hvordan disse må behandles spesielt i forbedringsarbeid.
  • ha grunnleggende forståelse for hvordan jakten på muligheter er knyttet til verdiskaping i et prosessperspektiv.
  • kunne benytte metoder og teknikker for å identifisere og tolke variasjon i prosesser
  • kunne planlegge og gjennomføre kvalitetsforbedrende tiltak i egen virksomhet.
  • forstå hva som er forskjellen på kontinuerlig forbedring og innovasjon.
  • kunne delta i diskusjoner om betydningen av innovasjon i egen virksomhet.
  • kunne karakterisere og beskrive innovasjonskultur og -prosesser.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent gruppearbeid. Nærmere informasjon gis i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert og gjennomføres med fire samlinger à to dager med forelesninger og øvelser. Nettstøttet undervisning/digital læringsplattform (Canvas).

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas

Eksamen

Gruppeoppgave med gradert karakter. Inntil tre medlemmer i gruppen. Det anbefales en gruppesammensetning med medlemmer fra forskjellige steder i organisasjonen.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG987 – Prosessorientert forbedringsarbeid og styring 5.5
ORG988 – Ledelse av innovasjon- og anskaffelsesprosesser 3.5
TFL941 – Forbedringsprosesser og verdiskaping (Teknologiledelse 2) 2.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:12