Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Innhold

Et sterkere fokus på hvordan veiledere kan medvirke til kunnskapsutvikling og medarbeiderskap i bedrifter er av stor betydning for at virksomheter skal kunne omstille seg og bidra til livslang læring hos medarbeidere. Emnet gir innsikt og praktisk erfaring i hvordan veiledning og coaching kan bidra til kunnskapsutvikling i organisasjoner. Deltakerne får innsikt i hvordan utviklende samtaler kan gjennomføres og hvordan dette kan anvendes innenfor virksomhetens rammer og kultur. Betydningen av egen rolle og etiske refleksjoner vil bli vektlagt.

 

Sentrale tema i emnet er

  • innføring i veiledning og coaching med særlig blikk på anvendelse i organisasjoner
  • relasjonsferdigheter og relasjonskvalitet og hva som fremmer dette
  • innsikt i hvordan coaching kan anvendes som et veiledningsverktøy
  • forståelse av hvordan veiledning og coaching kan bidra til å utvikle en reflekterende praksis
  • forståelse av hvilke etiske utfordringer coaching og veiledning skaper i veilederrollen
  • Innsikt i hvordan veiledning og coaching kan bidra til medarbeiderskap.

Forventet arbeidsomfang er ca 200 timer.  

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten:

  • kunne anvende coaching som en medarbeiderutviklende metode
  • forstå de etiske og maktrelaterte aspekter i utøvelse av veiledning og coaching
  • ha kjennskap til betydningen av relasjonsskapende aspekter og hvordan disse innvirker på effekten av coaching
  • kunne gjennomføre problembasert, verdibasert og løsningsfokusert coaching
  • forstå hvordan veiledning og coaching kan benyttes som lederverktøy
  • ha innsikt i hvordan ulike type lytte- og spørreferdigheter virker inn på reflekterende samtaler

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse på 80 % av samlingene og innlevering av individuell oppgave, samt refleksjonsnotater og notat om sin egen utvikling som veileder.

Undervisnings- og læringsformer

Tre samlinger à to dager over ett semester med forelesninger, praktiske øvelser og veiledning.  Praktisk trening/øvelser og arbeid med refleksjonsnotat og egenutvikling som veileder og coach mellom samlingene.

Studentevaluering

Enheten for etter- og videreutdanning fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas. 

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen. Bokstavkarakter (A-F).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:12