Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Nærmere informasjon i henhold til utfyllende regler for opptak til Executive master of Business Administration.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Innhold

Emnet består av tre hoveddeler:

1. Arbeidsprosesser, teknologi og digitalisering i et lederskapsperspektiv

  • Teknologi og arbeidsorganisering i et historisk perspektiv

  • Digitalisering – En kort innføring i bruk av teknologi i prosess forbedring

  • Organisasjonsutvikling som fag, og rollen som endringsagent.

  • Lederskap, arbeidstradisjoner og den «Norske modellen». Ledelse i et Norsk historisk perspektiv

  • Lederrollen og morgendagens organisatoriske design - formelle strukturer

 

2. Organisasjonspsykologi og endringsledelse

  • Psykologiske aspekter ved endring og omstilling. Motkrefter og drivkrefter.

  • Bruk av emosjonell kompetanse i lederrollen ved endringsarbeid

  • Strategier for implementering av endring

  • Modeller for motivasjon-, transformasjons- og situasjonsbestemt ledelse

  • Makt og påvirknings strategier

  • Lederskap, arbeidstradisjoner og den «Norske modellen» - Sosio-teknologisk tenkning og betydningen for Norsk arbeidsliv. Koplingen mot OU faget

 

3. Innovasjon, institusjonalisering og organisatorisk læring

  • Fra inkrementell endring til innovasjon ¿ hvordan håndtere dette i lederrollen?

  • Organisasjons modeller og ledelses konsepter. Lean som ett eksempel

  • Institusjonalisering av lærende organisasjoner

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne:

  • forstå og kommunisere digitale / teknologiske strategier og hva dette har å si for lederrollen (tekno strukturelle intervensjoner)

  • anvende tilegnet teori i egen og annen virksomhet gjennom praktisk lederskap og omstilling

  • identifisere, drøfte og organisere nødvending endringstiltak i dagens digitale- og skiftende markeder.

  • anvende endringstiltak knyttet til menneskelige og teknologiske/digitale aspektene i en organisasjon, herunder planlagt endringsarbeid.

  • bedømme og kommunisere hvordan lærende organisasjoner bidrar til innovasjon

  • anvende teori om ledelse for å sikre institusjonalisering av endringstiltak og innovasjon, herunder bærekraft forankret i FN sine bærekrafts mål.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatorisk innlevering individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert og gjennomføres over tre samlinger à to dager med forelesninger, case og gruppediskusjoner/gruppearbeid. Nettstøttet undervisning.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

En ukes hjemmeeksamen i grupper på 3 til 5 personer. Bokstavkarakterer.

Annen informasjon

Studieavgift.

Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG953 – Endringsledelse 2.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:48:08