Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

I emnet vil det bli fokusert på hvordan nettverksorganisering gjennom de siste 20 årene har blitt aktualisert som koordinerings- og styringsform i offentlig sektor. Her vil en for det første ta for seg nettverksideenes tilbudsside og opphav i organisasjonsvitenskapen og konsulentbransjen. For det andre vil en studere etterspørselssiden av fellesstyringsideer, dvs. hvordan endringer i det politiske og ideologisk klimaet har bidratt til å ta i bruk nettverk og partnerskap i reformarbeidet i offentlig sektor.

Her vil en ta utgangspunkt i sentrale bidrag i den såkalte governance litteraturen, men spesielt fokusere på nyere litteratur som omhandler nettverksstyring i en norsk sammenheng. Emnet vil videre på bakgrunn av empiriske eksempler fra de senere årenes reformarbeid i offentlig sektor belyse hvordan nettverksstyring har kommet til anvendelse i kommune- og statssektoren, herunder NAV-reformen og Samhandlingsreformen. En sentral del av emnet vil være å analysere og drøfte fordeler og ulemper med nettverksstyring som statlig og kommunalt styringsvirkemiddel. Her vil en også diskutere og analysere fordeler og ulemper med såkalt pålagt (‘mandated networks’) versus frivillige inngåtte organisatoriske arrangementer for nettverksstyring.

Læringsutbytte

 Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne bedømme, drøfte og ha en teoretisk forståelse av fenomenet nettverksorganisering i offentlig sektor

  • ha inngående kunnskap om og en kritisk forståelse av hvordan ideer om nettverksorganisering har satt sitt preg på organisatoriske arrangementer i samband med reformer i offentlig sektor

  • kunne anvende teori og empiriske eksempler for å fortolke, analysere og sammenlikne ulike organisatoriske nettverkssarrangement, for eksempel mellom organisasjoner på ulike nivå vertikalt i forvaltningshierarkiet, og horisontalt, mellom offentlige og private, og mellom offentlige og frivillige organisasjoner

  • kunne avveie og drøfte fordeler og ulemper med nettverk, partnerskap og fellesstyring i offentlig sektor som alternativ eller supplement til marked og hierarki

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer med gruppediskusjoner, litteraturstudier, selvrefleksjon, studentpresentasjoner og gruppearbeid. Estimert arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja hvis ledig plass

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskravet er det samme som for master i statsvitenskap og ledelse.

Eksamen

6 timers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:47:51