ORG209 Strategisk ledelse
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Tor Helge Aas
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Markedsføring og ledelse, bachelorprogram
- Økonomi og administrasjon, bachelorprogram
- Økonomi og administrasjon - siviløkonom, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
ORG109 Organisasjonsteori, eller tilsvarende.
For enkeltemnestudenter er ORG109 Organisasjonsteori, eller tilsvarende opptakskrav.
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i foretaket som helhet. Tema som blir belyst er blant annet organisasjoners samspill med omgivelsene og deres interne innovasjons-, fornyelses- og endringsprosesser. Utviklingen av strategifeltet, teorier om strategisk design, planlegging, posisjonering og konkurransefortrinn vil bli tematisert. Videre gjennomgås strategiutviklingsprosesser, uforutsigbarhet og strategi som praksis. Sentrale begrep som visjoner, mål, oppdrag, prinsipper, verdier og etikk i strategisk ledelse gjennomgås også.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette emnet skal studenten:
-
vite hva som menes med strategi og beslektede begreper
-
kunne gjøre rede for ulike skoleretninger og teorier innenfor strategisk ledelse
-
kunne anvende sentrale analyseverktøy
-
kunne identifisere strategiske utfordringer i praksis og velge tilnærmingsmåter i løsningen av slike
-
kunne identifisere og ta stilling til utfordringer knyttet til etikk og bærekraft i strategiske valg
-
kunne utforme en forretningsmodell for en virksomhet og gjenkjenne egenskaper og kvaliteter ved forskjellige forretningsmodeller
-
forstå sammenhengen mellom strategi og organisasjonsstruktur og mellom struktur, effektivitet, fornyelse og innovasjon
-
kjenne til forskjellige prinsipper for ledelse og forstå betydningen av ledelse for foretaksstrategien
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent to obligatoriske oppgaver (tester, fremføringer eller innleveringsoppgaver). Nærmere opplysninger gis ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og gruppearbeid. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
ORG109 Organisasjonsteori, eller tilsvarende.
Eksamen
3 timers skriftlig eksamen med bokstavkarakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG309 – Strategi | 7.5 |
ORG209 – Strategisk ledelse | 7.5 |
ORG219 – Strategisk ledelse i privat og offentlig sektor | 7.5 |
MF-100 – Markedsføring og forretningsstrategi | 5 |
ORG205 – Foretaksstrategi | 5 |
ORG205 – Foretaksstrategi | 5 |