Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

5 sp av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter (kursiverte læringsutbyttebeskrivelser). I denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildesøk/kildebruk og akademisk lesing og skriving.

I den norskfaglige delen av emnet (10 sp) får studentene oversikt over norskfagets historie og utvikling og drøfter norskfagets egenart, med særlig vekt på trinn 5-10. De får også solid innsikt i norskdidaktisk forsking og vitenskapelig tenkemåte i relevante disipliner som litteraturvitenskap, språkvitenskap og tekstvitenskap. Videre presenteres et variert utvalg forskningsmetoder, og en drøfter forskningsdesign og metodevalg med sikte på å utvikle egne prosjektskisser for masteroppgaven.

Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer

- har inngående kunnskap om forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving

- har inngående kunnskaper om norskfagets verdigrunnlag og egenart

- har solide kunnskaper om vitenskapelige tenkemåter i disiplinene som skolefaget norsk bygger på

- har kunnskap om norskfagets historie og utvikling

- har oversikt over aktuelle forskningsdesign og metoder i norskdidaktisk forskning

FERDIGHETER

Studenten

- kan anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromsforskning/skoleforskning

- kan bruke elektroniske søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur og kritisk vurdere denne

- kan vurdere norskfagets bidrag til skolens samfunnsoppdrag

- kan vurdere metodebruk i norskfaglig og norskdidaktisk forskning

- kan anvende ulike metodiske innfallsvinkler på en hensiktsmessig måte, og gjennomføre systematiske studier av egen didaktisk praksis

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

- kan på et avansert nivå bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

- har innsikt i sammenhengen mellom verdier og praksis i norskfaglig virksomhet

- kan identifisere norsklærerens rolle og oppgaver i forhold til lesing, skriving, muntlighet og digital kompetanse som grunnleggende ferdigheter

- kan lese norskdidaktisk forskning kritisk og anvende resultater til å justere egen praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning

  • Godkjende obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt gjort kjent ved semesterstart.

  • Bestått praksis i 4. studieår

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil studentene få erfaringer med hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et profesjonsfellesskap.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.

Obligatorisk deltakelse i undervisningen vil framgå av semesterplanen

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 5 dager som vurderes til bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:47:31