Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Norsk 2 (ALU) eller 60 studiepoeng norsk fra grunnskolelærerutdanning, eller 40 studiepoeng i nordisk språk og litteratur.

Innhold

Emnet dreier seg om nordiske språk, med særlig vekt på dansk og svensk i jamføring med norsk. Det er mye som er likt mellom de nordiske språka, men også en god del ulikt. Disse likhetene og forskjellene gjelder ikke bare språkets form, men også utenforliggende forhold, sosiale og psykologiske aspekter og hvordan vi ser på språket. I denne sammenheng kan vi snakke om 'språklig klima', og om at det er forskjeller i dette 'klimaet' i Norden. Dette står sentralt i emnet.

Deler av tilnærminga til dette nordiske språklandskapet er historisk, siden vi må kjenne fortida for å forstå nåtida. Mest vekt blir likevel lagt på dagens situasjon, der vi gjennom sosiolingvistikken også kan vinne viktige innsikter i de likhetene og forskjellene som finnes mellom språksamfunna. Emnet gir med det også innføring i sosiolingvistiske teorier, som utgjør sentrale perspektiv og tilnærmingsmåter for det å forstå forholdet mellom språk og samfunn.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

•   ha brei kunnskap om forskjeller og likheter mellom nordiske språk, først og fremst mellom norsk, dansk og svensk

•   ha innsikt i historiske og nåtidige samfunnsforhold som har betydning for dagens språksituasjon i Norden

•   kjenne til sosiolingvistisk teori og forskning som beskriver disse språkforholda

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne

•   gjøre grundig greie for språk i Norden, især norsk, dansk og svensk, og forhold som har betydning for likheter og forskjeller mellom disse språka

•   bruke, vurdere og henvise til teori og forskning som gir innsikt i forhold mellom språk og samfunn i Norge, Danmark og Sverige, og

•   belyse en tilhørende problemstilling med støtte i relevant fagstoff

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent muntlig innlegg, eventuelt tilsvarende oppgave, som går fram av informasjon ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Seminar og gruppearbeid. Emnet har et forventa arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja, med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Norsk 2 (ALU) eller 60 studiepoeng norsk fra grunnskolelærerutdanning, eller 40 studiepoeng i nordisk språk og litteratur.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen med to dagers varighet. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NO-210 – Emnestudium i nordisk språk 15
NO-213 – Emnestudium i nordisk språk 15
NOU213 – Emnestudium i nordisk språk for utvekslingsstudenter 15
NOU218 – Språk i Norden for utenlandske studenter 15
NO-207 – Emnestudium i nordisk språk 10
NO-205 – Nordiske språk og grannespråksundervisning 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:47:21