Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram

Undervisningsspråk

All undervisning foregår på norsk. Deler av pensumlitteraturen kan forventes å være på de andre nordiske språkene eller engelsk.

Forkunnskapskrav

For å kunne starte på 3. studieår må studentene ha fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene. BUL101 Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse.

Anbefalte forkunnskaper

SRE101 Samfunn, religion, livssyn og etikk

STM101 Språk, tekst og matematikk

KKK101 Kunst, kultur og kreativitet

NHB101 Natur, helse og bevegelse

LSU301 Ledelse, samarbeid og utvikling

Innhold

«Språk, litteratur og nye medier i barnehagen» bygger på norskfaget i kunnskapsområdene «Barns utvikling, lek og læring» (BUL, 7 sp) og «Språk, tekst og matematikk» (STM, 8 sp), og inngår som valgdel i Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram. Emnet videreutvikler og utvider studentenes kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse fra BUL og STM innenfor både språk, litteratur og ulike typer digitale medier.

Undervisningen i emnet er forskningsbasert og skal utvikle studentene til ressurspersoner som kan lede og kvalitetssikre barnehagens arbeid med språk, litteratur og nye medier. Tema Emner som vektlegges er blant annet språklig mangfold, flerspråklige barn, dokumentasjon og kartlegging av språkutvikling, språkvansker, skriving i profesjonssammenheng, fortelling, høytlesing, litteraturprosjekter i barnehagen, film og tv for barn, nettsider for barn, bruk av nettbrett i barnehagen og hvordan lage animasjonsfilm sammen med barn.

Emnet er basert på Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, godkjent av Kunnskapsdepartementet 17. oktober 2018.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten skal etter gjennomført emne:

  • ha kunnskap om 0-6-åringers muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv (inklusive samisk)

  • ha kunnskap om arbeidsmetoder som fremmer barns språklige utvikling fram mot skolestart

  • ha kunnskap om barnekulturelle tekstformer som skjønnlitteratur, sakprosa, muntlig fortellertradisjon (inklusive samisk), og populær- og mediekultur (blant annet barnefilm, nettsider for barn, digitale applikasjoner og dataspill)

  • ha kunnskap om og kunne kvalitetsvurdere nye medietekster og digitale verktøy for barn

  • ha kjennskap til og kunne anvende relevant forskning om språk, litteratur og nye medier for barn

FERDIGHETER

Studenten skal etter gjennomført emne:

  • kunne planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og evaluere prosjekter i barnehagen knyttet til språkarbeid og litteraturformidling

  • kunne integrere bruk av IKT som pedagogisk verktøy i barnehagehverdagen på en måte som fremmer barns utvikling og læring i tråd med barnehagens innhold

  • kunne vurdere og formidle litteratur og andre tekster til barn på en god måte

  • kunne være en god språklig rollemodell og samtalepartner som fremmer barns utvikling og læring

  • kunne dokumentere og kartlegge barns språkutvikling ved hjelp av flere ulike dokumentasjons- og kartleggingsverktøy

GENERELL KOMPETANSE

Studenten skal etter gjennomført emne:

  • kunne reflektere faglig over sin egen rolle som kulturformidler

  • kunne forholde seg aktivt til samtidas barnehagefaglige diskusjoner, særlig knyttet til språk, litteratur og nye medier

  • kunne veilede og inspirere barn når de utforsker språk, litteratur og nye medier

  • kunne uttrykke seg velformulert og reflektert både muntlig og skriftlig i profesjonssammenheng

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent refleksjonsblogg

  • To godkjente muntlige presentasjoner

  • Bestått praksis

  • Godkjent FoU-prosjektarbeid med gruppeframlegg etter praksis

Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Fordypningen har krav om minimum 70 % tilstedeværelse i undervisningen og 100 % tilstedeværelse i praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive arbeidsmåter står sentralt i emnet. Undervisningen foregår både digitalt og på fysiske studiesamlinger. Undervisningen omfatter forelesninger og seminarer med faglige samtaler og diskusjoner (digitalt og fysisk), veiledet gruppearbeid, bloggskriving, pedagogisk bruk av digitale verktøy, muntlige presentasjoner, studietur (ikke obligatorisk) og selvstendig arbeid både individuelt og i kollokviegrupper.

Emnet har krav om minimum 70 % tilstedeværelse på studiesamlinger.

Barnehagen er en viktig læringsarena i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Mellom studiesamlingene på campus kan studentene få oppgaver som skal løses på den enkeltes arbeidsplass.

I arbeidet inngår også 10 dagers veiledet praksis i barnehage. I forbindelse med praksis skal studentene gruppevis utføre et praksisrettet FoU-prosjektarbeid som legges fram for medstudenter og faglærere etter praksis. I praksis skal studenten planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og evaluere aktiviteter i samarbeid med praksislærer.

Praksis og alle aktiviteter knyttet til praksis er obligatoriske for studenter i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Nærmere beskrivelse av innhold i praksis finnes i semesterplaner og på www.uia.no/praksisablu

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform, jf. Kvalitetssystemet kapittel 4.1. Evalueringen gjennomføres som en midtveis- eller sluttevaluering.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

  • Individuell 1-ukes hjemmeeksamen, teller 40 %

  • Individuell muntlig eksamen, teller 60 %

Gradert karakter. Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NO-214 – Språk, litteratur og nye medier i barnehagen 30
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:47:20