NO-153 Fagdidaktikk i norsk, del 1
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Tom Flaten
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i norskdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp norskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger står også sentralt. Problemstillinger knytta til ungdomstrinnet vil bli vektlagt.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp norsklærerrollen og kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter og læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Emnet behandler videre de grunnleggende ferdighetene i norskfaget, samt tverrfaglig arbeid. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i norsk og innsikt i fagets didaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av norskundervisning på ungdomstrinnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studentene ha
-
kunnskap om gjeldende læreplaner for grunnskolens norskfag
-
kunnskap om sammenhengen mellom norskfaget som vitenskapsfag, studiefag og skolefag, og likedan mellom fag, fagdidaktikk og praksis
-
kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i norskfaget samt læremiddel i undervisninga.
Innenfor dette læringsutbyttet skal studentene ha
-
inngående kunnskap om lese- og skriveteorier og relevante teorier innen lese- og skriveopplæring med tanke på elever som allerede har tilegnet seg grunnleggende leseferdigheter
-
inngående kunnskap om lese- og skrivestrategier knyttet til den videre leseopplæringa
-
inngående kunnskap om litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begrep og perspektiv som er relevante for arbeidet som lærer med litteratur fra ulike tider, sjangre og medium, og som særlig retter seg mot ungdom
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studentene kunne
-
reflektere over og gjøre greie for målsettinger, innhold, metoder, vurderingsformer, læreplaner og læremiddel i arbeidet med norskfaget på ungdomstrinnet
-
orientere seg i faglitteratur, lese kritisk og med faglig trygghet utvikle sin egen rolleforståelse og praksis
-
planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i gjeldende læreplan i norsk for grunnskolen og som er tilpasset elevmangfoldet
-
bruke og begrunne varierte arbeidsmåter tilpasset ungdomstrinnet
-
reflektere over, vurdere og grunngi egen fagdidaktiske praksis
Innenfor dette læringsutbyttet skal studentene særlig kunne
-
bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget med vekt på vurdering for læring
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene kunne opptre som faglig kompetente og fagdidaktisk reflekterte lærere i ulike norskfaglige undervisningssituasjoner.
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisninga (80 %)
-
Obligatorisk deltakelse i oppstartskurs
-
For studenter som har valgt norsk som fag 1: Godkjent skriftlig arbeidskrav
-
For studenter som har valgt norsk som fag 2: Godkjent tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk
Undervisnings- og læringsformer
Undervisninga vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminarer, praksis og veiledning, samtale, refleksjon, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knytta til norskfaget og lærerrollen vil stå sentralt.
Utenom undervisninga forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisninga. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisninga, inkludert oppstartskurs.
Studenter som har valgt norsk som fag 2, skal gjennomføre ei tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har valgt norsk som fag 1, skal ha et skriftlig arbeidskrav.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen med gradert karakter
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
NO-154 – Fagdidaktikk i norsk, del 1, ettfagsvariant | 7.5 |