NO-010 Norsk for forkurset
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Astrid Stifoss-Hanssen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Lesing og skriving av fagtekster. Lesing og analyse av skjønnlitterære tekster. Muntlige presentasjoner. Opplæring i bruk av ordbøker, oppslagsverk og tekstsøking på internett, kildekritikk. Mål- og mottakeranalyse. Rapportskriving. Argumentasjonsanalyse og retorikk. Konversasjon og diskusjon om dagsaktuelle tema og kultur. Språksituasjonen i Norge, historisk og i samtida.
Læringsutbytte
En kandidat med bestått eksamen i kommunikasjon og norskfaget i ettårig forkurs for ingeniørutdanning skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
-
Kandidaten har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan kommunikasjon tilpasses situasjon, mål og mottaker.
-
Kandidaten har kunnskap om grunnleggende prosjektteori.
-
Kandidaten kjenner til betydningen av lesing for egen språkutvikling.
-
Kandidaten kjenner til ulike sjangre innen sakprosa og skjønnlitteratur, og kjenner til hvordan litteratur kan lære oss noe om samfunnsutviklingen før og nå.
-
Kandidaten kjenner til grunnleggende utviklingstrekk innen språkhistorien som kaster lys over dagens utfordringer innen språk og kommunikasjon.
-
Kandidaten har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
Ferdigheter
-
Kandidaten kan definere kommunikasjonsmål og tilpasse nivå og form på det som skal formidles til mottaker i den aktuelle situasjonen.
-
Kandidaten kan skrive klart og språklig korrekt.
-
Kandidaten kan skrive og strukturere resonnerende tekster slik som drøftinger og utredninger.
-
Kandidaten kan utforme klare, målrettede og brukervennlige funksjonelle tekster som blant annet rapporter, prosjektdokumenter, sammendrag, notater, brev, e-poster og møtedokumenter.
-
Kandidaten kan analysere bruk av retoriske virkemidler i sakprosa og skjønnlitteratur, og kan selv benytte god argumentasjon.
-
Kandidaten kan planlegge, strukturere og gjennomføre muntlige presentasjoner.
-
Kandidaten kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
Generell kompetanse
-
Kandidaten forstår betydningen kommunikasjon og skriftlig kompetanse har for faglig og akademisk utvikling, og for arbeidet som ingeniør.
-
Kandidaten kan uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.
-
Kandidaten kan arbeide med fagstoff på en kritisk, analytisk og systematisk måte.
-
Kandidaten kan bruke egnede strategier for å lese, ta notater og utvikle begrepsforståelse. - Kandidaten kan samarbeide effektivt i grupper.
-
Kandidaten kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke dem kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Mappen må være bestått for at studenten skal få kunne gå opp til skriftlig eksamen. Krav til innhold i mappen gis ved semesterstart i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, øving, prosjektarbeid/tverrfaglig arbeid. Tverrfaglig prosjektarbeid i grupper, avsluttet med skriftlig rapport. Emnet har et arbeidsomfang på 20 % av et fullt studieår, eller om lag 330 timer for gjennomsnittsstudenten.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen, 5 timer, teller 50 % og mappe teller 50 %. Gradert karakter. Krav til innhold i mappen gis ved semesterstart i Canvas. Skriftlig eksamen vil være en nasjonal felleseksamen for forkurs.