Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram
  • Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram

Innhold

Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse omfatter helse, bevegelse og samspillet med naturen, der friluftsliv, naturopplevelser og bevegelsesglede er sentralt. Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnlag for å ivareta barns behov for bevegelse, ivareta og fremme barns helse i vid forstand, samt å kunne legge til rette for et variert og sunt kosthold i barnehagen.

Barns fysiske og motoriske utvikling samt deres bevegelseskompetanse og kroppslige lekekultur er sentrale tema og studenten skal få erfaring med sanseopplevelser, aktiviteter og lek i ulike miljø som kan brukes til å inspirere og motivere barn til å være fysisk aktive i ulike miljø. Studenten skal tilegne seg kunnskap om hvordan barn gjennom undring, utforsking og utfordrende lek i ulike miljø, kan få et grunnlag for å bidra til en bærekraftig utvikling gjennom å kunne ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Videre skal studenten tilegne seg kunnskap om barns kroppslighet og opplevelser av fysiske fenomen og organismer i naturen.

Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene fysisk fostring, naturfag og pedagogikk. Undervisningen tydeliggjør en barnehagepedagogisk tilnærming og fagdidaktisk forskning knyttet til kunnskapsområdet, der praksis inngår som en integrert del.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten har kunnskap om:

  • hvordan barn lærer i samspill med miljøet og hvordan miljøet kan utnyttes og tilrettelegges for å støtte opp om barns egeninitierte lek- og læringsprosesser

  • hvordan barn gjennom kropp og sanser lærer om verden og forstår seg selv

  • trygg mat og helsefremmende kosthold blant barn

  • ergonomi, helsefremmende arbeid, samt kosthold, motorikk og fysisk og psykisk utvikling hos barn

  • naturen, kroppslig lek, kosthold og helse i flerkulturelle perspektiv, og hvordan dette mangfoldet inngår i en helhet i barnehage

  • fysiske fenomener i atmosfæren og på jorda, miljøutfordringer og bærekraftig utvikling

  • de vanligste planter, småkryp og dyr som finnes i nærområdet og om samspillet mellom disse, mennesket og miljøet

 

FERDIGHETER

Studenten kan:

  • velge og bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser

  • observere og vurdere barns bevegelseskompetanse

  • planlegge, gjennomføre og vurdere behov for fysisk aktivitet, hvile, varierte måltid, forebyggende helsearbeid og god hygiene for barn i barnehagen

  • reflektere over og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse

  • gjennom enkle eksperimenter og lek fremme barns nysgjerrighet til å utforske naturfenomener, naturens mangfold og hverdagsteknologi

  • artsbestemme et utvalg av vanlige planter, småkryp og dyr

  • vurdere risiko av lekemiljø og sammen med barn skape og bruke ulike rom og miljø inne, ute og i naturen samt legge til rette for barns risikomestring opplevelse av glede

GENERELL KOMPETANSE

Studenten kan:

  • orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforsking og bevegelse sammen med barn

  • være medvirkende, inspirerende og være en god rollemodell for barn og stimulere barnas nysgjerrighet, sanseopplevelser og begrepsutvikling, i deres bevegelseslek og naturopplevelser

  • analysere og kritisk reflektere over sentrale trivselsfaktorer og helsefremmende faktorer i barnehagen, samt kunne ivareta barnas og egen helse

  • analysere og kritisk reflektere over kjønn, likestilling, likeverd, kulturelt mangfold, barnehagens rutiner, kosthold og bevegelsesaktiviteter som sentrale livskvaliteter og helsefremmende faktorer i barnehagen

  • ta vare på barns helse og sikkerhet og kunne utføre førstehjelp og livberging

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å kunne gå opp til eksamen må studenten ha godkjent obligatoriske arbeidskrav:

  • Gjennomført praksis.

  • Individuelle innleveringer skal være godkjent.

  • Deltatt ved obligatorisk undervisning.

Se semesterplanen for nærmere informasjon og krav til obligatorisk undervisning.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen omfatter nettforelesninger, veiledet praksis og studiesamlinger. Studiesamlingene på campus kan blant annet inneholde seminararbeid, praktisk undervisning, arbeid med oppgaver, feltarbeid og ekskursjoner.

Barnehagen er en viktig læringsarena i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Mellom studiesamlingene på campus får studentene oppgaver som skal løses på den enkeltes arbeidsplass.

Arbeidsomfang er beregnet til 540 timer fordelt på to semestre.

I praksis skal studenten få erfaring med hvordan kunnskapsområdet tilrettelegges og integreres i daglig arbeid i barnehagen. Dette vil også bli synliggjort gjennom oppgaver hvor studenten skal planlegge og gjennomføre ulike oppgaver under emnet NHB med barn.

Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og i Praksisdokument for arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Det gis én samlet gradert karakter som er basert på følgende deleksamener:

  • Individuell skriftlig oppgave. Teller 25 % av totalkarakteren.

  • Individuell skriftlig oppgave. Teller 25 % av totalkarakteren.

  • 5 timers individuell skriftlig eksamen. Teller 50 % av totalkarakteren.

Se semesterplanen for nærmere informasjon om eksamen.

Annen informasjon

Emneplanen for kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse (NHB) er utarbeidet med utgangspunkt i forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning og nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, samt studieplan for barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Agder og Universitetet i Nordland.

Studentene må påregne økonomiske kostnader i forbindelse med ekskursjoner til nærområde, samt to- eller tre-dagers ekskursjon i forbindelse med samlinger.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NHB100K – Natur, helse og bevegelse 20
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:47:12