Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i naturfagdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket for de aktuelle programfagene og øvrige styringsdokumenter. Relevant fagdidaktisk forskning vil bli presentert.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen, samt differensiering og tilpasset opplæring i den videregående skole. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler i den videregående skole. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt yrkesretting, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag(1-10)

  • ha kunnskap om biologisk mangfold gjennom artskunnskap, klassifikasjon og evolusjon

  • ha kunnskap om hvordan man kan jobbe utforskende med elevene for å lære om klassifikasjon og evolusjon

  • ha kunnskap om grunnleggende økologi og feltundervisning

  • ha kunnskap om hvordan nye teorier utvikles og etableres i naturvitenskap gjennom en historisk tilnærming til utvalgte tema

  • ha kunnskap om fysikkens utvikling fra Aristoteles til Newton

  • ha kunnskap om bevegelseslikningene og Newtons lover og hvordan de anvendes

  • ha kunnskap om lysrefleksjon, brytning og speilbilder 

Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne kjenne igjen vanlige arter, gjøre vitenskapelige observasjoner og innsamlinger ute, og kunne gjennomføre feltundervisning

  • kunne bruke vitenskapelig observasjon og kunnskap om evolusjonsteori i klassifikasjon av arter

  • kunne lese fagtekster kritisk og kunne jobbe med lesing som grunnleggende ferdighet i naturfag

  • kunne bruke matematikkens språk i faget og jobbe med regning som grunnleggende ferdighet i naturfag

  • kunne anvende kunnskap om naturvitenskapens historie og utvikling til å fremme forståelse og sammenheng i faget

  • kunne anvende kunnskap om mekaniske konstruksjoner til å gjennomføre et prosjekt i teknologi og design

  • kunne formidle sentrale begreper muntlig og skriftlig på en måte som viser dybdeforståelse

Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne bruke vitenskapelig metode som arbeidsmetode og vise elever hvordan de selv kan finne svar på spørsmål med egne undersøkelser

  • kunne videreutvikle sin egen kompetanse i fag og fagdidaktikk

  • kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer

  • kunne begrunne naturfagets plass i skolen og ha kunnskap om fagets historie og tradisjon

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

Vilkår for å gå opp til eksamen

For grunnskolelærerstudenter:
- bestått praksis

- godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen

- godkjente arbeidskrav

For enkeltemnestudenter:
- godkjent didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

- godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen

- godkjente arbeidskrav
Nærmere informasjon om obligatorisk deltakelse i undervisningen og arbeidskrav vil bli oppgitt i
canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, feltarbeid, laboratoriearbeid, praksis og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil det bli demonstrert hvordan man kan gjennomføre feltundervisning, jobbe praktisk med teknologi og design og bruke en historisk kontekst i formidlingen av fagstoff for å skape sammenheng og forståelse.
Studentene vil få erfaring med bruk undervisningsvideoer laget på nettbrett i egen læring og vil på den måten bedre kunne vurdere bruken av denne typen digitale hjelpemidler i egen undervisning.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.
Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.
Undervisningen er obligatorisk og krever minimum 70 % deltakelse. Praktisk undervisning i form av lab, felt og prosjektarbeid krever minimum 80 % deltakelse.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning

Eksamen

Eksamen vil bestå 3 deleksamener som vektes på følgende måte: en individuell skriftlig eksamen på 4 timer som teller 60 % av den samlete karakteren, en individuell skriftlig eksamen på 3 timer som teller 25 % av den samlete karakteren og en individuell praktisk-muntlig eksamen (artsprøve) som teller 15 % av den samlete karakteren. Alle deleksamener må være bestått for at studenten skal få endelig karakter.
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NAT107 – Naturfag 1C 10
NAT103 – Naturfag 1A 10
NAT902 – Naturfag for lærere 5.-10. trinn 10
NAT105 – Naturfag 1A 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:47:07