Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i naturfagdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket for de aktuelle programfagene og øvrige styringsdokumenter. Relevant fagdidaktisk forskning vil bli presentert.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen, samt differensiering og tilpasset opplæring i den videregående skole. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler i den videregående skole. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt yrkesretting, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om læreplanen i naturfag (8-10)

  • ha kunnskap om fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som produkt og prosess og naturfag som et dannelsesfag

  • ha kunnskap om hva internasjonale undersøkelser sier om holdninger, interesser og prestasjoner i naturfag

  • ha kunnskap elevens bakgrunn og forutsetning for læring av naturfag

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder med vekt på praktiske arbeidsformer i faget

  • ha kunnskap om planlegging og vurdering for læring i faget

Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning i naturfag på ungdomstrinnet med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap

  • kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling

  • kunne utøve klasseromsledelse og legge til rette for et godt læringsmiljø

Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og naturfagdidaktikk.
Bestått praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, feltarbeid, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Studentene skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og naturfagdidaktikk.
Studentene skal ha seks ukers praksis.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen, 30 min. med gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NAT406 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – naturfag 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:47:06