Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Kunstfag i skole og barnehage, videreutdanning

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en innføring i ulike undervisningsmetoder og arbeidsformer i kulturskolen. Eksempler fra undervisningssituasjoner tilknyttes teoretiske perspektiver omkring læring i sosiale praksisfellesskap, helse og livskvalitet, identitet, tilhørighet, kreativitet, organisering av undervisning, differensiering, læringsstiler og elevforutsetninger. Drøfting og formidling av undervisningserfaringer og videreutvikling av egen praksis og profesjonsforståelse står sentralt i emnet.

Emnet bidrar til å imøtekomme de faglige ambisjonene i kulturskolens rammeplan Mangfold og fordypning (2016), omkring varierte organiserings og undervisningsformer, ved å vise til metodiske verktøy tilpasset kulturskolens breddeprogram og kjerneprogram. Emnet vektlegger blant annet det pedagogiske potensialet i samvirket mellom individuell oppfølging og opplæring i grupper. Kulturskolelæreren møter elever over et bredt aldersspenn med ulike forutsetninger og emnet belyser hvordan læreren kan tilpasse undervisningsstilen til ulike elevers behov. Gruppe-, prosjekt-, klasse og ensembleundervisning utvikler ulike musikalske ferdigheter som er betydningsfulle for menneskers sosiale liv og fellesskap.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • oppdatere og videreutvikle egen pedagogisk praksis og profesjonsforståelse

  • formidle og drøfte erfaringer fra egen praksis med andre kulturskolelærere

  • beskrive ulike metodiske verktøy og forklare hvordan disse kan anvendes i ulike undervisningsformer som individuell undervisning, gruppeundervisning og prosjektarbeid

  • beskrive ulike tverrfaglige og prosjektbaserte tilnærminger for undervisning i grupper

  • definere ulike læringsstiler og benytte dette i ulike undervisningsformer

  • planlegge og gjennomføre undervisning av små og mellomstore grupper på ulike nivåer innenfor samme instrumentgruppe

  • gjengi forskning på læring i sosiale praksisfellesskap og forklare dets betydning for identitet og tilhørighet

  • bruke relevant forskning til å forklare sammenhenger mellom musikk, helse og livskvalitet

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning

  • 4-8 godkjente obligatoriske individuelle/gruppe-oppgaver Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er nettbasert med 3-4 obligatoriske nettseminarer mellom kjernegrupper og forelesere. Det benyttes ulike former for nettbaserte aktiviteter som diskusjoner, kjernegruppemøter, samskriving av kvalifiseringsoppgaver, seminarer og lignende. Studentene forventes å jobbe selvstendig med innholdet i emnet ut over organisert undervisning, herunder organisering og deltakelse i kjernegrupper og tilegnelse av pensum. Studentene tilegner seg pensum igjennom ulike læringsobjekter som videoforelesninger, podkaster, videosamtaler, praksis-eksempel videoer og litteratur. 2 Undervisningen organiseres i fire arbeidsperioder over en syklus på tre uker hver. Arbeidsperiodene har samme oppbygning igjennom hele semesteret, og legger vekt på ulike temaer. Hver arbeidsperiode avsluttes med obligatoriske kvalifiseringsoppgaver. Kvalifiseringsoppgavene vil veksle mellom å være individuelle innleveringer og samskrivingsoppgaver i kjernegrupper. Studentene blir ved semesterstart inndelt i kjernegrupper på 4-6 personer som beholdes igjennom hele semesteret og samarbeider over nett via videosamtaler, fildelingsløsninger og lignende. Den digitale læringsplattformen Canvas benyttes som kommunikasjonskanal for emnet. Undervisningen i emnet er obligatorisk. Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr. studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over fire dager. Omfang: 2500ord (+/- 10%).
Nærmere informasjon gis i Canvas.

Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:46:42