Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

MU-153 Fagdidaktikk i musikk, del 1

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

 Emnet i musikkdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og legitimering av musikkfaget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Relevant fagdidaktisk forskning blir presentert. Tematikk omkring profesjonsforståelse inngår.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen, mangfoldet i elevenes forutsetninger og tilpasset opplæring. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om gjeldende læreplaner på videregående skole

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder og arbeidsformer som er relevante i forhold til gjeldende planer i videregående skole

  • ha bred kunnskap om å tilpasse ulike undervisningsmetoder til elevenes interesser, evner, kjønn og kulturell bakgrunn

  • ha kunnskap om musikkens posisjon i et flerkulturelt samfunn

  • ha kunnskap om gjeldende forskning innen undervisning på fagfeltet

FERDIGHET 

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap

  • kunne reflektere over og analysere egne undervisningsmetoder

  • kunne bruke varierte arbeidsmetoder og tilpasse disse til elevenes ulike nivå

  • kunne skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø

GENERELL KOMPETANSE 

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne opptre som kompetente lærere, både innen musikkfaglighet og musikkdidaktikk.

  • kunne drøfte utfordringer knyttet til kjønnsrollemønstre og flerkulturelle problemstillinger i et samfunn i rask utvikling

  • inneha en profesjonell holdning og kritisk kunne reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • For studenter som har valgt faget som fag 1: Godkjent tverrfaglig FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk. Det vises til nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet i egen instruks.

  • For studenter som har valgt faget som fag 2: Godkjent muntlig fremføring av praksiscase og skriftlig refleksjonsnotat

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenter som har faget som fag 1 skal, i par eller mindre grupper, gjennomføre et tverrfaglig FoU-arbeid i forbindelse med praksis. Presentasjon av FoU- arbeidet beskrives i egen instruks. Studenter som har faget som valgt fag 2 skal fremføre en muntlig praksiscase. Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Muntlig eksamen med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:46:37