MU-219 Kreativitet og kunstfaglig utviklingsarbeid i barnehagen - med spesialisering i musikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Studenten er tatt opp på en barnehagelærerutdanning og har fullført og bestått minimum 60 studiepoeng, der minst 20 studiepoeng er innenfor estetiske fag. Studenten må beherske et skandinavisk språk både skriftlig og muntlig.
Anbefalte forkunnskaper
-
NHB100 Natur, helse og bevegelse
-
SRE100 Samfunn, religion, livssyn og etikk
-
STM100 Språk, tekst og matematikk
-
KKK100 Kunst, kultur og kreativitet
Innhold
Emnet består av følgende tema:
-
Musikkorientering
Studenten skal gjøre seg kjent med forholdet mellom barn og musikk i samfunnet. I løpet av undervisningsperioden skal studenten gå på minst to konserter, hvorav én har barn som målgruppe. -
Arrangering/Komponering og spill
Studenten skal få et grunnlag til å lage og spille enkle rytme-, vokal- og instrumentalsatser. Undervisningen tar utgangspunkt i instrumentariet som vanligvis benyttes i barnehage og småskole, som Orff-instrumentariet. De vil få undervisning i akkompagnementsspill. -
Musikkverksted
Musikkverksted er et møtested mellom musikkpedagogisk teori og praktisk-metodisk arbeid. Semesterplanens ulike pedagogiske temaer vil bli fulgt opp i praktisk-metodisk arbeid i musikkverkstedet.
Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen.
Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innenfor det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innenfor enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.
Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt.
Studentene vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har bred kunnskap om barn og unges lyttemåter, musikkforståelse og musikkpreferanser
-
har kjennskap til musikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
-
har kunnskap om barns musikalske utvikling, barnekultur, kreativitet og musikk som en integrerende faktor i barnehage og samfunn
FERDIGHETER
Studenten
-
kan bruke IKT som verktøy i pedagogiske situasjoner
-
kan planlegge og gjennomføre repertoar av musikkaktiviteter, sanger, sangleker og danser sammen med barn
-
kan lage funksjonelle arrangementer som tonefølge til barnesanger
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
behersker akkompagnementsinstrument ved sang og spill i musikkpedagogisk arbeid
-
kan planlegge og gjennomføre samspillarrangementer
-
har innsikt i hvilken rolle kunst og kultur er tenkt å fylle i barns oppvekstmiljø
-
kan arbeide selvstendig, reflektert og allsidig med musikkpedagogisk virksomhet der samhandling med barn står sentralt
-
kan arbeide selvstendig, reflektert, kreativt og prosessorientert med musikk når målet er å utvikle og gjennomføre konserter der barn er målgruppen
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent rapport fra besøk på to forskjellige konserter
-
Godkjent deltakelse på workshop/seminar/innleveringer
-
Dokumentert et repertoar på minst 5 sanger på akkompagnementsinstrument
-
Emnet har et krav om 70% tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen
Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emnet vil i hovedsak foregå som klasseromsundervisning, men også som gruppearbeid og selvstendig arbeid. Undervisningen kan også arrangeres som workshops. I tillegg vil noe av undervisningen være studentstyrt.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittstudenten er 27 timer pr. studiepoeng.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Praktisk framføring i gruppe. Arbeidet strekker seg over tre dager og avsluttes med en framføring og etterfølgende samtale.
Karakteruttrykk: Individuell gradert karakter.
Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.