MM-908 Spilldesign
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlige:
-
- Rune Andersen
- Christian Robere Simonsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Akademisk e-sport 2, halvårsstudium
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Alle sivilisasjoner har brukt spill i en eller annen form. På samme måte som vi har mange ulike kulturer, har vi også mange ulike typer spil. Felles for dem er at de inneholder en del mekanismer og komponenter som hver for seg har en egen funksjon. De senere år har utviklingen av digitale spill eksplodert, og teknologien gjør det nå mulig å spille sammen uavhengig av fysisk tilstedeværelse. Som en konsekvens av dette har det utviklet seg egne retninger slik som for eksempel e-sport.
Dette emnet skal gi et innblikk i hvordan en designer spill og hva som er de mest sentrale delene å huske på i slike prosesser. Emnet vil også fokusere på fordeler og utfordringer relatert til design av spill. Studentene vil også bli utfordret til å designe sine egne spill.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
ha en overordnet innsikt i hva spilldesign er
-
beherske sentrale begreper og teorier innen spilldesign
-
kunne drøfte fordeler og ulemper ved bruk av ulike typer mekanismer
-
kunne dokumentere enkle design
-
kunne analysere og evaluere spills mekanismer, komponenter og regler
-
kunne grunnprinsippene for utvikling av serious games
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, omvendt klasserom, diskusjoner og obligatoriske oppgaver. Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene.
Det legges opp til tre fysiske samlinger.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i gjeldende LMS.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Emnet er en del av et oppdragsstudium og er forbeholdt studenter som deltar i Varodd-prosjektet GameOn.
Eksamen
Mappevurdering. Krav til innhold i mappen blir publisert i Canvas. Gradert karakter.
Annen informasjon
Studentene må ha tilgang på egen pc/Mac med grafikkort. Spillkomponenter som skal brukes vil være tilgjengelig.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MM-112 – Game Design | 5 |