MM-907 E-sport praksis 1
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlige:
-
- Rune Andersen
- Mark Charles Heckford
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Akademisk e-sport 1, halvårsstudium
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Det viktigste punktet innen e-sport er selve utførelsen, men fokus i dette emnet er på ferdigheter overførbare fra e-sport. Likevel er det viktig å ha kjennskap til hvordan en velger riktig utstyr, setter dette opp samt skaper de relasjonene som er nødvendige for å oppnå best resultat.
Studenter vil lære hvordan man sporer og organiserer data, og begynne å utforske hvordan man bruker dataen til å informere om valg relatert til trening og framgang. Dette studiet vil gi mange muligheter for studenter til å presentere og dele deres kunnskap i et lagmiljø. Oppgaver vil ligge tett på yrkesfeltet.
Dette emnet gir en basisinnføring i valg av utstyr, oppsett og organisering før utøvelse. Studentene introduseres for de mest vanlige spillene innen e-sport i dag, og tester dem i praksis. Emnet vil bære preg av å samle deler av alle andre emner slik at en får testet det en introduseres for i praksis. Dette emnet er første del av til sammen 2 praksisemner som bygger på hverandre.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
-
ha innsikt i ulike typer spill som inngår i e-sport segmentet
-
vite hvordan en tilrettelegger for, setter opp og organiserer utstyr
-
kjenne til ulike typer spill samt de ulike turneringsformene en vil kunne møte
-
grunnleggende forståelse for lagorganisering og planlegging
-
kunne spille noen av de mest populære spillene innen e-sport i dag
-
få kompetanse i Microsoft Office Suite og å bruke excel til å samle og analysere data.
-
Erfaring med gruppearbeid og å holde presentasjoner.
-
Forståelse for grunnleggende prosjektplanlegging
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, omvendt klasserom, og obligatoriske oppgaver. I tillegg vil det være satt av mye tid til praktisk utøvelse av e-sport. Det vil være tre fysiske samlinger i emnet. Det er også obligatoriske turneringer som vil opplyses om minimum 2 uker i forkant.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i gjeldende LMS.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Emnet er en del av et oppdragsstudium og er forbeholdt studenter som deltar i Varodd-prosjektet GameOn.
Eksamen
Mappevurdering. Krav til innhold i mappen blir publisert i Canvas. Bestått/ikke bestått.
Annen informasjon
Studentene må ha tilgang på egen pc/mac med grafikkort og internettilgang. I tillegg vil en måtte ha tilgang til ulike typer spill for eksempel gjennom egen STEAM konto.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MM-111 – E-sports 1 - Practice | 10 |