Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Akademisk e-sport 1, halvårsstudium

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Det viktigste punktet innen e-sport er selve utførelsen, men fokus i dette emnet er på ferdigheter overførbare fra e-sport. Likevel er det viktig å ha kjennskap til hvordan en velger riktig utstyr, setter dette opp samt skaper de relasjonene som er nødvendige for å oppnå best resultat.

Studenter vil lære hvordan man sporer og organiserer data, og begynne å utforske hvordan man bruker dataen til å informere om valg relatert til trening og framgang. Dette studiet vil gi mange muligheter for studenter til å presentere og dele deres kunnskap i et lagmiljø. Oppgaver vil ligge tett på yrkesfeltet.

Dette emnet gir en basisinnføring i valg av utstyr, oppsett og organisering før utøvelse. Studentene introduseres for de mest vanlige spillene innen e-sport i dag, og tester dem i praksis. Emnet vil bære preg av å samle deler av alle andre emner slik at en får testet det en introduseres for i praksis. Dette emnet er første del av til sammen 2 praksisemner som bygger på hverandre.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • ha innsikt i ulike typer spill som inngår i e-sport segmentet

  • vite hvordan en tilrettelegger for, setter opp og organiserer utstyr

  • kjenne til ulike typer spill samt de ulike turneringsformene en vil kunne møte

  • grunnleggende forståelse for lagorganisering og planlegging

  • kunne spille noen av de mest populære spillene innen e-sport i dag

  • få kompetanse i Microsoft Office Suite og å bruke excel til å samle og analysere data.

  • Erfaring med gruppearbeid og å holde presentasjoner.

  • Forståelse for grunnleggende prosjektplanlegging

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, omvendt klasserom, og obligatoriske oppgaver. I tillegg vil det være satt av mye tid til praktisk utøvelse av e-sport. Det vil være tre fysiske samlinger i emnet. Det er også obligatoriske turneringer som vil opplyses om minimum 2 uker i forkant.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i gjeldende LMS.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Emnet er en del av et oppdragsstudium og er forbeholdt studenter som deltar i Varodd-prosjektet GameOn.

Eksamen

Mappevurdering. Krav til innhold i mappen blir publisert i Canvas. Bestått/ikke bestått.

Annen informasjon

Studentene må ha tilgang på egen pc/mac med grafikkort og internettilgang. I tillegg vil en måtte ha tilgang til ulike typer spill for eksempel gjennom egen STEAM konto.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MM-111 – E-sports 1 - Practice 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:46:28