Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Digitale verktøy i skolen
  • Multimedia og digitale verktøy

Innhold

Grafisk design. Byggesteinene i design; bl.a. formbruk, farge, typografi og layout. Opplæring i aktuell grafisk programvare og prinsipper for denne.

Opplæring i nødvendige teknikker for å formidle et budskap gjennom en videoproduksjon. Planlegging, manus, dreiebok, bildeutsnitt, kameravinkler, lyssetting og lydopptak m.m. Mikrofoner og programvare for lydbehandling og -produksjon. Skjermopptak. Videokameraets oppbygning og virkemåte. Digital video med gjennomgang av parametere, standarder, kodeker, utstyr, fargemodeller, streaming og kompresjon vil bli behandlet både teoretisk samt i praktiske øvingsoppgaver.

Læringsutbytte

Etter å ha tatt dette emnet skal studenten:

  • kunne planlegge og produsere variert multimedieinnhold som grafikk, video og lyd

  • kunne bruke aktuell programvare for å produsere grafikk som skal kunne inngå i både interaktive og passive medier med hensyn på form- og fargebruk, brukervennlighet og teknisk kvalitet

  • kunne lage og redigere en enkel videoproduksjon med vekt på god kvalitet både når det gjelder innhold og teknikk

  • kunne benytte utstyr og programvare for lydopptak og lydredigering

  • kjenne til oppbygging og virkemåte til videoutstyr

  • kunne gjengi prinsippene for sampling av video, standarder og kodeker for representasjon av video, fargemodeller for video og kompresjonsteknikker for video

  • kunne planlegge og gjennomføre et større prosjekt

  • kunne skrive rapport og fremføre for en gruppe

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske innleveringer må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Dette inkluderer presentasjon av prosjekt i samlingene. Oversikt over obligatoriske innleveringer gis ved semesterstart i LMS.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres som nettkurs + 2 helgesamlinger lørdag - søndag i Grimstad.

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av omvendt klasserom med ferdige forelesninger, obligatoriske oppgaver og to felles samlinger. Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene og disse oppgavene må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Emnet legges i sin helhet på nett og kan jobbes med individuelt og/eller i grupper.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 270 timer.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som sluttevaluering.

Eksamen

Sommer 2020: Prosjektarbeid utført enkeltvis eller i grupper teller 70% av sluttkarakteren. Muntlig presentasjon/høring teller 30%. Gradert karakter. Nærmere informasjon om krav til prosjektarbeid gis i Canvas ved semesterstart.

Høsten 2020: Skriftlig individuell eksamen, 4 timer, teller 50 %. Prosjektoppgave i gruppe teller 50 %. Gruppene tildeles normalt felles karakter på prosjektarbeidet. Gradert karakter.

Annen informasjon

Det gis opplæring i utvikling og bruk av fagrelatert programvare og maskinvare. Utenom samlingene bruker studentene det utstyr og den programvare som de har til rådighet. Klassen deles i mindre grupper, som settes sammen i forhold til hvilket nivå man underviser på, som arbeider sammen for å løse øvingsoppgavene. I samlingene vil studentene få tilgang til teknisk utstyr, programvare og maskinvare samt den hjelpen som trengs for å løse oppgavene.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MM-105 – Multimedia 10
DAT229 – Video 5
MM-903 – Didaktisk bruk av digitale verktøy 2.5
DAT228 – Lyd 2
MM-108 – Lyd 2
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:46:26