Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk eller engelsk.

Anbefalte forkunnskaper

ME-400 Metode og statistikk. Videre må emnene i første studieår samt ST-423 Forskningsdesign og fordypning i samfunnsvitenskapelig metode normalt være bestått før man kan begynne på masteroppgaven.

Innhold

Emnets innhold er i hovedsak knyttet til studentenes selvvalgte problemstilling og til studentenes arbeid med denne. I 3. semester utarbeides en prosjektskisse som skal presenteres og gjøres til gjenstand for diskusjon på et prosjektskisseseminar der studenter og stabsmedlemmer deltar med innspill. Prosjektskissen danner utgangspunktet for det videre arbeidet med masteroppgaven. Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten ta i bruk den teoretiske, analytiske og metodiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom studiet. Studentene skal trenes i å formidle eget arbeid til andre, og ta imot tilbakemeldinger på en kritisk og reflektert måte. I tillegg får studentene trening i å opponere på medstudenters arbeid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha evne til å gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

  • kunne belyse faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagets tradisjon, egenart og plass i samfunnet

  • kunne anvende egnede teorier og metoder innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med et empirisk materiale

  • kunne formidle eget arbeid til andre og ta imot tilbakemeldinger på en kritisk og reflektert måte

  • kunne gjennomføre analyse og problemløsning basert på valg av teori og metode

  • kunne kritisk vurdere ulike kilder til informasjon

  • ha spesialisert innsikt innenfor det aktuelle fagområdet som masteroppgaven relaterer seg til

  • kunne kommunisere skriftlig og muntlig om opparbeidet kunnskap og ekspertinnsikt relatert til fagområdet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Vilkår for å gå opp til eksamen er godkjent prosjektskisse som presenteres på prosjektskisseseminar for medstudenter og stabsmedlemmer. I tillegg forventes aktiv deltagelse i plenumsdiskusjon og ansvar for å opponere på og bidra med innspill til medstudenters prosjektskisser. Deltagelsen på seminaret er obligatorisk. Vurderes godkjent/ikke godkjent.

Studentene må ha deltatt i veiledning i henhold til avtale.

Undervisnings- og læringsformer

Veiledning, muntlig presentasjon, opponering, seminar og gruppediskusjoner. Det er utarbeidet egne retningslinjer for arbeidet med prosjektskissen og for arbeidet med masteroppgaven. I Canvas tilgjengeliggjøres eget masterhefte med detaljer om dette, og om masteroppgavens omfang, innhold og form, gjennomføring, prosedyrer for melding av prosjekt, veiledning, pensum, innlevering, vurdering, opphavsrett og offentlighetskrav m.m. Informasjonen er tilgjengelig i et samlet dokument i Canvas.

Masteroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid, og forventet arbeidsomfang er 1080 timer. To studenter kan etter søknad skrive masteroppgave sammen.

Studentene har krav på veiledning og får oppnevnt en hovedveileder. Forholdet mellom student og veileder(e) blir regulert i en veiledningskontrakt. Studenten er pliktig til å rapportere progresjon og læring i prosjektet i henhold til godkjent tidsplan.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Masteroppgave som teller 100%. Gradert karakter A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ME-501 – Masteroppgave i offentlig administrasjon 30
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:46:05